Week 10 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Suzanne Witjens - WaarBenJij.nu Week 10 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Suzanne Witjens - WaarBenJij.nu

Week 10

Door: Suzanne

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

02 November 2015 | Suriname, Paramaribo

25 oktober 2015 t/m 31 oktober 2015

Fawaka!
Hierbij weer mijn avonturen van week 10. Vergeleken met vorige weken heb ik niet zoveel gedaan maar dit komt, omdat ik natuurlijk niet iedere week een trip kan doen! Wel hebben we vorige en deze week bezoek gekregen! Een vriendin van Karin en haar vriend zijn op bezoek gekomen dus dat is heel gezellig.

Zondag:
Afgelopen zondag hebben we weer een lekker rustig zondagje gehouden. Onze tuin is een ideale plek om een rustige zondag in te houden. Zwemmen en chillen in de hangmat waren mijn bezigheden deze dag. Ook heb ik nog een beetje aan school gewerkt, omdat dit helaas moet. Ik heb altijd een beetje tijdsdruk nodig om goed aan school te kunnen werken dus het gaat de laatste tijd wel iets beter haha.
’s Avonds hebben we weer lekker gekookt. Daarna hebben we Expeditie Robinson gekeken en zijn we ons bedje in gekropen.

Maandag:
Vandaag was mijn eerste stagedag zonder Karin. Haar vriend was er nog twee dagen en daarom had ze vandaag en morgen vrij gevraagd van stage. Ik vond het best spannend, omdat we veel samen doen op stage en nu moest ik alles alleen doen. Toch was het wel een keer goed want één van ons kan ook wel eens ziek zijn en dan moeten we ook alleen. Gelukkig zijn er meerdere stagiaires waar ik dan mee kan samenwerken dus eigenlijk was ik nog niet alleen vandaag.
We hadden buitendienst en het ging best goed. Ik ben weer op huisbezoek geweest bij mijn case en ze waren weer thuis dus dat was fijn. We hadden wel een beetje haast, omdat we langs veel cases moesten gaan maar ik heb toch kunnen vragen wat ik wilde vragen. Ook heb ik de vooruitgang in het huis kunnen bekijken en dat kan ik nu ook meenemen in mijn onderzoek. Daarna moesten we snel door naar alle andere cases. Wanneer er een buitendienst is, gaat de dag heel snel dus stage zat er zo op vandaag.
’s Avonds hadden we weer salsa les. Dit was in principe onze laatste les, omdat we donderdag examen hebben. Iedereen kwam deze les tot de realisatie dat we bijna op examen moesten want iedereen had nog nooit zo goed opgelet. We hebben onze laatste draai geleerd en iedereen was echt goed aan het oefenen. Bij mij ging het deze les gelukkig best goed waardoor ik er wel een goed gevoel over kreeg! Toch vind ik het spannend om donderdag examen te moeten doen maar we zien allemaal wel hoe het loopt.

Dinsdag:
Dit was weer mijn laatste stagedag zonder Karin want haar vriend vliegt vanavond terug. Haar vriendin blijft nog anderhalve week maar dan gaat ze wel weer gewoon stage lopen. Op stage was er vandaag weer een casebespreking. Iedereen heeft over zijn cases verteld en hulp gevraagd als ze ergens bij vastliepen. Ook is er een groot beraad over een heftige case geweest. Normaal gesproken heeft iedere maatschappelijk werkster een eigen case maar deze case is eigenlijk van meerdere medewerksters, omdat hij zo heftig is.
Dit is heel interessant om mee te maken maar soms ook best lastig om ermee om te gaan. Vandaar dat niemand deze case alleen krijgt, omdat het anders moeilijk is om het van je af te zetten.
Op deze manier kan iedereen het met elkaar bespreken waardoor iedereen het hopelijk op het werk kan laten en het niet mee naar huis neemt. Voor de rest heb ik veel voor mijn eigen case moeten regelen dus het was een drukke dag vandaag. Mijn case was erg dringend geworden en daarom moest ik snel scholing en uithuisplaatsing voor de drie oudste kinderen van mijn cliënte regelen. Ik hoop dat alles nu goed is geregeld. Ik heb in ieder geval mijn uiterste best gedaan.

Woensdag:
Dit was een heel rustig dagje op stage. Karin was vandaag weer terug op stage dus alles verliep eigenlijk zoals gewoonlijk. Er was vandaag wel een buitendienst maar een aantal maatschappelijk werksters gingen een uitgebreid onderzoek doen bij een case die vrij ver weg is. Hierdoor kon ik helaas niet mee op buitendienst maar dit was niet zo erg, omdat mijn huisbezoek geen haast had. Ik heb op kantoor wel weer veel telefoontjes moeten plegen en brieven moeten schrijven voor mijn case. Het voelt altijd wel goed om er zo mee bezig te zijn want dan voelt het net alsof ik er al jaren werk.
Alles voor mijn case is nu in principe geregeld, al moet ik wel onderzoek blijven doen. Ik moet de kinderen in de gaten blijven houden want zij zijn onze hoofdprioriteit. Ook moet ik langs blijven gaan zodat de verbetering die er nu is, blijft voortzetten.
Woensdag was weer onze standaard roti avond. We zijn het nog steeds niet zat dus ik ben benieuwd hoe vaak we het nog gaan eten haha!

Donderdag:
Donderdag is onze vaste nazorg dag geworden vanaf nu. We hoeven pas na 2 uur te beginnen, omdat de kinderen eerst gewoon op school zitten en daarna vrij snel gaan lunchen.
We kunnen dus voortaan uitslapen op donderdag wat echt heel fijn is. Nazorg ging niet helemaal van een leien dakje, omdat de kinderen ons nog niet zo goed kennen.
We wilden graag een rondleiding door het kinderhuis zodat we een goed beeld zouden krijgen van waar ze wonen, maar dit was lastig, omdat er dan heel veel andere kinderen bij komen lopen die ook mee willen doen. Deze kinderen leidden onze nazorgkindjes dan af waardoor we niet zo goed onze nazorg konden doen. Ik hoop echt dat het volgende week beter gaat, omdat ze ons dan hopelijk al wat beter kennen!
’s Avonds was het tijd voor ons salsa examen. We begonnen gelukkig met alles herhalen wat iedereen echt wel even nodig had.
Daarna was het tijd voor het examen. We kregen allemaal een nummertje en werden in groepjes van vijf naar binnen geroepen om af te dansen. Je werd aan iemand gekoppeld die al goed salsa kon dansen. Dit was wel handig want als je samen moet afdansen en er allebei niks van bakt, haal je het natuurlijk nooit. Het ging op een paar kleine foutjes best goed bij mij. Daarna was het tijd voor de uitslag en ik heb het gehaald! Volgende week mogen we ons certificaat ophalen dus dat is wel heel leuk! Ik mag nu eigenlijk door naar salsalessen level 2 maar ik vind het wel prima om alleen de basis te kennen.
Na salsa les hadden we een afscheidsfeestje van drie meisjes die bijna naar huis gaan. Ik vind het jammer dat ze al bijna naar huis gaan want het zijn hele leuke meiden! Het feestje was ontzettend gezellig en op een gegeven moment heeft het feest zich verplaatst naar Havana waar het ook heel leuk was!

Vrijdag:
Vandaag heb ik hard aan school gewerkt! Eindelijk had ik genoeg motivatie om echt hard aan school te werken en niet een beetje half. Ik heb ook eindelijk een verslag afgekregen en ingeleverd. Hierna mocht ik eindelijk terecht van mezelf even zwemmen en chillen in mijn hangmat want ik had het eindelijk verdiend haha! We hadden vandaag allemaal heel veel zin in pannenkoeken dus we besloten om lekker pannenkoeken te bakken. Hier moesten we eerst boodschappen voor doen. Alles wordt hier voor je ingepakt (dat ga ik zo missen als ik weer in Nederland ben want dat is echt super chill) maar het wordt wel ingepakt in minitasjes waardoor je echt met honderd tasjes loopt als je inkopen hebt gedaan. Daarom gaan we tegenwoordig maar met de taxi boodschappen doen want we krijgen al die tasjes niet mee op de fiets.
Toen we weer thuis waren, hebben we een pannenkoekenfeestje gehouden. We hadden echt veel te veel pannenkoeken gebakken dus we hadden wat bewaard voor de volgende dag. We hebben altijd zo’n honger na het uitgaan dus Mieke en ik hadden afgesproken dat we de overige pannenkoeken zouden opeten na het uitgaan.
Na het eten hebben we nog een filmavondje gehouden. We hebben er een rustig en gezellig avondje van gemaakt! Het is helaas wel een gewoonte geworden om tijdens de films die we hier kijken in slaap te vallen haha. Deze avond was het ons gelukkig wel gelukt om wakker te blijven!

Zaterdag:
Op zaterdag heb ik weer hard aan school gewerkt. Ik ben nu tijdelijk even bij met al mijn schoolwerk dus dat heeft me weer even wat rust gegeven.
De rest van de dag bestond weer uit chillen in onze hangmatten in de tuin en zwemmen. ’s Avonds hadden we weer een leuk feestje. Ook al was het Halloween vandaag was het geen Halloween feestje. Deze was gisteren al en daar zijn we niet naartoe geweest, omdat we donderdag en zaterdag al uit gingen en omdat we geen kostuums hadden haha. Vanavond was er een poolparty met daarvoor weer een partybus. De partybus was weer heel leuk zoals altijd maar wel weer redelijk druk. Hierdoor stonden we vast op één plek en konden we niet echt lekker dansen.
De locatie van het feest was heel apart want het zwembad was namelijk een binnenzwembad. Het was het eerste binnenzwembad wat ik hier in Suriname heb gezien want het is toch altijd warm genoeg voor een buitenzwembad. Het was hierdoor super warm binnen waardoor veel mensen om de zoveel tijd even naar buiten gingen om af te koelen. Het was wel een leuke ervaring om gewoon te feesten in een binnenzwembad! Het deed me een beetje denken aan vroegere kinderfeestjes waarbij je ging discozwemmen haha.

Dit waren dus weer mijn verhalen van week 10! Ik hoop dat het een beetje interessant was, omdat ik dus niet echt iets boeiends heb gedaan deze week! Het was wel een drukke week op stage en daar ben ik erg opgeschoten met mijn case! Ik houd mijn blog wel weer een beetje beter bij en ik hoop dat ik dat ook weer kan volhouden!

Lobi

  • 01 December 2015 - 10:54

    Wil En Jaap:

    Lieve Suus

    Ten eerste gefeliciteerd met je verjaardag, wij hopen dat je een fijne dag hebt met je pa en ma.
    Ik hoop dat ze goed zijn aangekomen, misschien een beetje last van een jetlag.
    Wij denken dat je het wel erg naar je zin hebt, en wensen jou nog een hele goeie stage verder.
    Kusjes en de groeten van Jaap en Wil

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Buitenlandstage

5 maanden stage lopen bij de Surinaamse Jeugdzorg!

Recente Reisverslagen:

07 Februari 2016

Terugreis en weer thuis!

28 Januari 2016

Week 21

12 Januari 2016

Week 20

10 Januari 2016

Week 19

09 Januari 2016

Week 18
Suzanne

Actief sinds 13 Aug. 2015
Verslag gelezen: 274
Totaal aantal bezoekers 13471

Voorgaande reizen:

09 Januari 2018 - 11 Juli 2018

Australië & Nieuw-Zeeland

23 Augustus 2015 - 17 Januari 2016

Buitenlandstage

Landen bezocht: