Week 9 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Suzanne Witjens - WaarBenJij.nu Week 9 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Suzanne Witjens - WaarBenJij.nu

Week 9

Door: Suzanne

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

28 Oktober 2015 | Suriname, Paramaribo

18 oktober 2015 t/m 24 oktober 2015

Fawaka!
Hier is het reisverslag van week 9. Hierin zal ik vertellen over het vervolg van Apiapaati! Ik was hier op zondag en maandag namelijk nog! Ook zal ik jullie weer op de hoogte houden van de stage avonturen.

Zondag:
Vandaag werden we wakker in onze hangmatten op Apiapaati. Ik heb weer gewoon heerlijk geslapen in mijn hangmat dus ik denk dat ik er steeds beter in wordt. Vandaag stonden een bezoek aan een marrondorp en het zwemmen in een stroomversnelling op de planning. Maar eerst gingen we even rustig ontbijten. Daarna was het tijd om in een bootje te stappen en naar het marrondorp te gaan.
Toen we aankwamen bij het dorp zagen we een medische post. Dit is blijkbaar de laatste medische post naar het binnenland toe.
Als je nu iets ernstigs krijgt, wordt je met een helikopter naar Paramaribo gebracht. De helikopter is in Paramaribo dus hij moet wel eerst daarheen komen. Het was heel apart om verloskamers zo diep in het oerwoud te zien. Ook was er een schooltje waar alle kinderen van alle omringende eilandjes naartoe gaan. Ook Stanley heeft op dat schooltje gezeten dus dat was heel leuk om te zien. Verder zagen we alle huisjes en ze waren echt heel mooi gemaakt. In de stad heb ik echt krotten gezien terwijl deze huizen echt mooi van afgewerkt hout waren gemaakt!
Ook zagen we rituele hutjes waar we niet in mochten komen met allemaal rituele spulletjes erin dus dat was ook erg bijzonder.
Verder zagen we vrouwen aan het werk en schattige kindjes spelen dus we hebben nog even met ze gespeeld. Ook kregen we cassavebrood te eten die we in lekkere sausjes konden dippen! Cassavebrood heeft zelf namelijk niet zoveel smaak maar als je het ergens in dipt, wordt het wel heel lekker!
Er waren ook bakjes van kalebassen te koop en mooie doeken die de vrouwen zelf hadden gemaakt.
’s Middags zijn we naar de stroomversnelling gevaren. Je springt dan van een rots in een stroomversnelling dus dat is best spannend. Het was wel heel leuk om te doen en we hebben een lekkere middag gehad op het water. Daar hebben we ook geluncht en nog de hele middag gechilld.
Toen was de laatste avond op Apiapaati alweer aangebroken en dat vonden we allemaal heel jammer. We zijn ook pas heel laat gaan slapen omdat we er nog een leuke laatste avond van wilden maken.

Maandag:
Voor vandaag had ik vrij gevraagd op stage. We gingen vandaag weer weg van Apiapaati maar de reis is zo lang dat ik stage met geen mogelijkheid zou halen. Gelukkig was dit geen probleem. De ochtend begon eigenlijk heel gek want we hadden de vorige dag afgesproken dat we rond half 9 zouden vertrekken. Maar we werden om 7 uur ineens wakker gemaakt met dat we haast hadden en dat we snel weg moesten.
We waren super moe want we waren gisteren heel laat gaan slapen en hebben snel al onze spulletjes bij elkaar geraapt. Ook het ontbijten moest nu in de boot gebeuren. Het was namelijk weer tijd om aan de vijf uur durende bootreis naar huis te beginnen. Er voeren ook nog wat binnenlanders mee die ook naar de stad wilde. Omdat het natuurlijk zo’n lange reis is, gaan zij ook niet zomaar. Iedereen heeft nu voornamelijk proberen te slapen in de boot en het was aanzienlijk stiller dan op de heenweg.
Iedereen is weer ontzettend verbrand op de boot en natuurlijk helemaal wanneer je sliep. Na vijf uur kwamen we weer aan bij Atjoeni om lekker te lunchen met saoto soep. Daarna was het tijd om over te stappen naar ons busje. Daar hebben we ook nog drie uur in liggen pitten en toen kwamen we eindelijk weer thuis aan. Ik vond Apiapaati echt een top trip en ik heb ontzettend genoten! Ook heb ik een heleboel angsten overwonnen dit weekend door verschillende enge beesten op mijn hand te houden. De grootste overwinning voor mij was toch wel de vogelspin. Ik had er echt nog nooit een op mijn hand gehad en ik wilde deze keer eigenlijk weer niet (ik ging eigenlijk alleen maar omdat iedereen ging en ik niet het enige watje wilde zijn haha). Uiteindelijk valt het altijd wel weer mee maar het is nog steeds een big deal voor mij.
Toen we thuis aankwamen zijn we onder de douche gesprongen en in bed geploft want we waren echt kapot. Ook hebben we op Apiapaati alleen maar in de rivier kunnen ‘douchen’ dus we waren ook echt vies! Door de hele tijd in de boot zitten, waren al onze kleren uiteindelijk nat en stonken ze een uur in de wind. We hebben dus ook meteen al onze kleding in de wasmachine gegooid. Het was het allemaal wel zeker waard want het weekend was geweldig! Het is gewoon weer even lekker back to basic. Hierna waardeerden we de wasmachine, douche en bed weer extra!

Dinsdag:
Vandaag moest ik wel weer aan de bak op stage. Eerst zouden we misschien een onderzoek moeten doen voor volkshuisvesting en dan zouden we tot 6 uur moeten werken. Dit is voor Surinaamse begrippen echt heel lang en iedereen was dan ook blij dat het niet doorging. Het ging niet meer door omdat de aanmeldingen ineens waren verdrievoudigd en daardoor was het niet meer mogelijk om het onderzoek te doen. Verder was er weer casebespreking zoals altijd op dinsdag. Ik moet toegeven dat ik het deze keer moeilijk vond om te volgen omdat ik nog zo moe was van Apiapaati haha.
We hadden gisteren salsa les gemist en hadden afgesproken dat we het vandaag in zouden halen. Hierdoor zaten we vandaag met de andere salsagroep en we kenden echt helemaal niemand hiervan. Alleen twee andere meisjes die het ook kwamen inhalen en dus ook eigenlijk in onze groep zitten.
Het was hierdoor toch wel raar om ineens met ze te moeten dansen. Ook had ik echt mijn slechtste salsa dag ooit dus ik bakte er ook nog eens niets van vandaag.

Woensdag:
Stage liep vandaag heel anders dan normaal. Dit kwam omdat we voor het eerst nazorg hadden. Wanneer je nazorg hebt, hoef je niet meer naar kantoor te komen dus we konden vandaag zowaar uitslapen! Karin en ik gaan twee broertjes begeleiden die heel veel hebben meegemaakt. Ze wonen ook in een kinderhuis en dat is ook de plek waar we ze gaan begeleiden. Voor vandaag hadden we nog niet echt een plan gemaakt en was het doel gewoon om eerst kennis met ze te maken.
Vooral de jongste was nog heel verlegen dus het duurde eventjes voordat het ijs was gebroken. Toen we weer weg wilden gaan, liet hij ons niet meer los dus het is leuk om te zien hoe dat in zo’n korte tijd kan veranderen. Het zijn leuke jongetjes dus ik denk dat nazorg leuk en interessant gaat worden.
Woensdag is echt een beetje roti avond geworden bij ons want op woensdag hebben we nooit zin om te koken. Ook vinden we roti allemaal heel lekker dus het is zeker geen straf!

Donderdag:
Er stond vandaag weer een buitendienst op stage op de planning. Ik ben weer langs mijn cliënt geweest en gelukkig was ze thuis.
We hadden wel een beetje haast met de buitendienst omdat er erg veel cases gedaan moesten worden waardoor ik niet heel uitgebreid onderzoek heb kunnen doen. Ik heb wel weer meer informatie en kan weer verder met mijn onderzoek.
We hebben buitendienst afgesloten met loempia’s en kroketjes. De kroketjes zijn Surinaams Javaanse kroketjes dus heel anders dan in Nederland maar net zo lekker!
’s Avonds hadden we alweer salsa les. Dit leek heel snel nadat we op dinsdag ook al les hadden.
Gelukkig had ik een betere les dan dinsdag. Dit kon ook eigenlijk niet anders want dinsdag was ik echt zo slecht dat het leek alsof dit mijn eerste les was. Misschien was het ook omdat we vandaag weer in ons oude vertrouwde groepje waren.
Na salsa les zijn we nog naar Havana geweest. Dit is de studentendiscotheek in Suriname. Hier hebben we weer een hele leuke avond gehad!

Vrijdag:
Overdag hebben we vandaag eigenlijk lekker niks gedaan! Eerst hebben we heerlijk uitgeslapen en daarna uitgebreid ontbeten. Ook heb ik nog een poging gedaan om aan school te werken vandaag. Ik vind dat echt heel lastig hier omdat er zo’n vakantiesfeer hangt! De hele tijd als ik me terugtrek in mijn kamer om aan school te werken, lukt het eigenlijk steeds niet. Ik moet hier echt aan gaan werken want ik moet toch een leeropdracht hier maken en die moet af zijn voordat ik terug kom in Nederland. Uiteindelijk zal het allemaal wel goed komen maar ik moet me er echt even toe gaan zetten.
’s Avonds hadden we weer een feestje met de party bus.
Er waren twee partybussen, één voor alleen vrouwen en de andere was wel gemengd. Op de vrouwen party bus zou een verassing komen dus je raadt eigenlijk al wat dat was! Voor Mieke en mij hoefden dat niet persé en we zijn lekker op de andere party bus gegaan. Het feestje zelf was ook heel erg leuk en we hebben weer een goede avond gehad!

Zaterdag:
Zaterdag hebben we weer uitgeslapen en vrij weinig gedaan omdat je toch wel moe wordt van twee dagen achter elkaar uitgaan. Ik heb weer even geprobeerd om aan school te zitten maar dat is helaas weer mislukt.
Om 5 uur had een huisgenootje een poolparty georganiseerd bij ons thuis. Ze is dinsdag jarig en dit was alvast voor haar verjaardag. Een paar jongens hadden hun frituurpan meegenomen en wij hadden allemaal frituursnacks gekocht. Dit was dus weer heel gezond avondeten voor ons maar het was wel heel gezellig. Na de poolparty was er nog Parbo night. Parbo bier is Surinaams bier en dat bestond zoveel jaar die dag. Daarom gaven ze een groot feest.
Wij zijn er niet heen geweest omdat we het echt niet meer trokken om nog een avond uit te gaan. Achteraf vonden we dit wel jammer want het was echt een groot feest waar ook allemaal lokale Surinamers naar toe gingen. Wij komen normaal gesproken alleen maar op feestjes met alle Nederlandse stagiaires dus zoveel contact met de lokale bevolking is er eigenlijk niet. Toch vonden we het fijn om lekker op tijd in ons bedje te liggen en even bij te slapen.

Ik hoop dat jullie mijn verhalen van Apiapaati interessant vonden! Ik heb daar echt een geweldige tijd gehad en dit was ook alles wat ik van Suriname had verwacht! De natuur was heel mooi en we hebben dus veel enge beesten gezien! Ik ga maar gelijk aan het weekverslag van deze week beginnen want ik loop weer een beetje achter oeps haha.

Lobi

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Buitenlandstage

5 maanden stage lopen bij de Surinaamse Jeugdzorg!

Recente Reisverslagen:

07 Februari 2016

Terugreis en weer thuis!

28 Januari 2016

Week 21

12 Januari 2016

Week 20

10 Januari 2016

Week 19

09 Januari 2016

Week 18
Suzanne

Actief sinds 13 Aug. 2015
Verslag gelezen: 200
Totaal aantal bezoekers 13466

Voorgaande reizen:

09 Januari 2018 - 11 Juli 2018

Australië & Nieuw-Zeeland

23 Augustus 2015 - 17 Januari 2016

Buitenlandstage

Landen bezocht: