Week 17 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Suzanne Witjens - WaarBenJij.nu Week 17 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Suzanne Witjens - WaarBenJij.nu

Week 17

Door: Suzanne

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

08 Januari 2016 | Suriname, Paramaribo

13 december 2015 t/m 19 december 2015

Fawaka!
Hier is mijn reisdagboek van week 17! Hier zal ik nog vertellen over de derde en laatste dag op Gunsi! Deze week was helaas ook weer de week dat mijn ouders en zus weer naar huis gingen. Maar we hebben nog wat leuke dingen gedaan waar ik over kan vertellen!

Zondag:
Vandaag werden we voor de tweede en laatste keer wakker op Gunsi! Ik had lekkerder geslapen dan de eerste nacht want de eerste nacht was ik toch wel heel bang dat er beesten onder mijn klamboe zouden kruipen! Er stond vandaag eigenlijk niet zo heel veel meer op het programma want het was voornamelijk de terugreisdag. We begonnen de dag met een lekker ontbijtje. Daarna was het alweer tijd om al onze spullen weer in te pakken en gedag te zeggen tegen de jungle.
Voor mij was dit ook de laatste keer dat ik echt een meerdaagse trip in de jungle zou doen want hierna heb ik er niet echt meer tijd voor. Alle spullen werden ingeladen op de boot en toen was het echt tijd om te vertrekken. Deze plek in Suriname waar Gunsi en Apiapaati zijn, vind ik het mooiste stukje van Suriname!
Na de boottocht hebben we geluncht in Atjoni! Toen zijn we aan de autorit naar Paramaribo begonnen maar deze ging eigenlijk vrij snel.
We waren aan het eind van de middag wel weer thuis en ik en mijn zus hebben meteen al onze kleren in de was gegooid en zijn gaan douchen, want je wordt vies op een jungletocht! Daarna zijn we roti gaan halen en dat hebben we bij het appartement van mijn ouders, oom en tante opgegeten. Het was ook heel leuk om René en Annelies weer te zien! We zijn niet te laat weer naar huis gegaan om te slapen, omdat we moe waren van onze tour!

Maandag:
De wekker ging weer vroeg vandaag want er moest gewoon weer stage worden gelopen. Op stage was er vandaag eindelijk weer eens buitendienst. Ik had dit heel hard nodig want ik moest echt langs mijn cases. Door de buitendienst ben ik weer een heel stuk verder gekomen met mijn case. Ik heb ook een nieuwe case samen met Karin maar ik verwacht niet dat we hier nog veel aan kunnen doen, omdat onze stage er alweer bijna op zit. Ook op deze buitendienst hadden we helaas geen tijd om nog langs onze nieuwe case te gaan.
Als er buitendienst is, vliegt de dag altijd voorbij en dat is natuurlijk super fijn. Voor ik het wist was ik alweer thuis! Maryvonne was nog thuis toen ik alweer terug was, dus we hebben nog even samen in de tuin gechilld. Daarna zijn we naar het appartement van papa, mama, René en Annelies gegaan.
Het was inmiddels alweer tegen etenstijd en ze hadden lekker voor ons gekookt. We hebben lekker gegeten en zijn ’s avonds nog eventjes gebleven om wat te kletsen! We konden helaas niet tot al te laat blijven want ik had de volgende dag weer gewoon stage.

Dinsdag:
Ik moest weer vroeg opstaan en naar stage vandaag. Het was een kantoordagje voor me want er was weer casebespreking! Deze keer had ik wel weer veel om te vertellen in de casebespreking en ben ik ook weer verder geholpen in alles wat ik nog kan doen voor mijn cases! Verder was er vandaag het afscheid van twee medestagiaires. Zij waren er al voordat wij kwamen en we hebben dus heel veel met ze samengewerkt. Ik vond het daarom ook heel raar dat hun stagetijd er alweer op zat en ik ga ze ook zeker missen op de dienst.
Ze hadden getrakteerd en we hebben ook eigenlijk niets gedaan op stage vandaag. Toen we om half 2 afscheid van ze namen was dit ook best wel gek.
Na stage had ik nog wat tijd om aan school te werken want mijn ouders, zus, oom en tante hadden een auto gehuurd om daar zelf mee rond te toeren. Ik kon helaas nooit mee, omdat ik gewoon stage moest lopen. Toen ze in de avond weer terug waren, ben ik nog bij ze gaan eten. Na een gezellig avondje zijn mijn zus en ik weer naar huis gegaan om niet al te laat weer te gaan slapen!

Woensdag:
Ook deze dag moest er weer gewoon stage gelopen worden dus de wekker ging weer vroeg. Er zou vandaag eigenlijk weer een buitendienst op stage zijn en ik had die ook echt nodig, want ik had een afspraak voor mijn case. We hebben gewacht en gewacht maar het vervoer kwam gewoon niet opdagen. Dit zijn helaas dingen waar je mee moet leren dealen als je stage loopt in het buitenland, want je kunt doen wat je wilt maar vervoer gaat toch niet meer komen. Ik laat het altijd maar gewoon over me heen komen en heb iedereen afgezegd en de afspraak verplaatst naar morgen. Dit was ergens wel vervelend want ik heb normaal gesproken nazorg op donderdag en dan hoef je niet ook nog eens de hele dag op kantoor te zijn. Maar om een case tot een goed einde te brengen moet je soms wel eens vrije tijd opgeven en dat ging ik morgen dan ook maar doen. Om half 2 ben ik weer naar huis gegaan om nog even wat aan school te doen en verder te chillen. Papa, mama, Maryvonne, René en Annelies waren vandaag de hele dag weg dus ik zou ze ook niet meer zien vandaag.
Daarom heb ik ’s avonds weer eens met mijn huisgenootjes gegeten! Dit vond ik ook wel weer eens leuk want dit was echt lang geleden. Ik ben in de avond nog even een filmpje gaan kijken terwijl ik op mijn zus aan het wachten was. Ze was helemaal niet zo laat thuis maar ik kon gewoon bijna niet wakker blijven, omdat ik zo moe was. Toen ze thuis kwam, ben ik dan ook meteen mijn bedje in gedoken!

Donderdag:
Vandaag ging mijn wekker voor de vierde en laatste keer vroeg deze week maar dat was ik absoluut niet meer gewend! Het opstaan viel me vandaag dan ook erg zwaar.
Ik hoopte maar dat vervoer nu wel zou komen zodat ik naar mijn afspraak kon, want anders zou ik nu helemaal voor niks naar stage gaan. Gelukkig kwam het vervoer dan ook vandaag en ik kon (wel te laat) naar mijn afspraak! Gelukkig maakt het in Suriname nooit echt uit of je nou te laat bent en mijn afspraak ging heel goed.
Ik heb heel veel nieuwe informatie gekregen en dat moet ik nu allemaal nog verwerken in een rapport. Mijn stage zit er ook alweer bijna op en dan moet ik al mijn cases overdragen aan iemand anders en dan moeten alle rapporten natuurlijk tip top in orde zijn. Ik was heel blij dat ik nog achter al deze informatie was gekomen voordat ik mijn case moest overdragen.
Om 2 uur had ik nazorg en dit ging ook allemaal weer heel leuk. Het was wel gek want dit was alweer de laatste keer en we hebben afscheid genomen van de kindjes en getrakteerd. Ik ga ze zeker missen en ik hoop vooral dat ze nu een mooie toekomst tegemoet gaan na alle ellende die ze al hebben meegemaakt!
Na stage ben ik snel naar huis gegaan want ik had per ongeluk mijn zus buitengesloten, omdat ik niet wist dat ze zo vroeg thuis zou zijn. Gelukkig was de poort wel open en kon ze gewoon chillen in onze tuin. We hebben daar nog even in de hangmatten gehangen voor we ons klaar gingen maken om vanavond weer eens uit eten te gaan. Vandaag was namelijk alweer de laatste volle dag van mijn ouders want morgen zouden ze alweer terugvliegen naar Nederland!
We wilden eigenlijk gaan eten bij JiJi’s want niemand van ons had hier ooit al gegeten maar ze zaten helaas al helemaal vol gereserveerd. Toen zijn we naar Broki gelopen en dit was ook wel een heel leuk restaurantje want je zat te eten op een steiger aan de Surinamerivier. We hebben lekker gegeten en er een gezellig laatste avondje van gemaakt met zijn allen, want morgen gingen René en Annelies op trip en zij zouden er morgenavond dus niet bij zijn.

Vrijdag:
Vandaag kon ik eindelijk weer uitslapen en daar heb ik dan ook zeker van genoten. We zijn even uitgebreid gaan ontbijten en toen was het tijd voor het online inchecken. We konden mijn ouders natuurlijk al inchecken maar ook al mijn zus want zij zou morgen vliegen. Daarna zijn we naar Djinipi (de copyshop naast mijn huis) gegaan om alle boarding passes te printen. Mijn ouders waren in hun appartement nog aan het inpakken en daarom hebben mijn zus en ik nog even lekker in mijn tuin gechilld.
We hebben in de hangmatten gehangen en in het zwembad gezwommen en even lekker gerelaxt. Aan het einde van de middag zijn we naar het appartement van mijn ouders, oom en tante gegaan. Mijn ouders zouden om half 8 worden opgehaald dus we hadden nog wel tijd om ergens wat te eten.
We zijn bij het leuke eettentje vlakbij hun appartement gaan eten zodat we sowieso op tijd terug zouden zijn. We hebben nog in alle rust wat kunnen eten en ik had een heerlijke quiche. De taxi kwam om half 8 en die heeft Maryvonne en mij eerst nog even thuis afgezet en daarna mijn ouders naar het vliegveld gebracht. Ik vond het wel weer gek om na drie weken alweer afscheid te moeten nemen, maar ik zie ze over iets meer dan een maandje alweer dus het was niet zo erg. Mijn zus en ik hebben ons thuis nog klaargemaakt en we zijn rond 10 uur naar ’t Vat gegaan om lekkere cocktails te drinken. Maryvonne wilde hier graag nog een keertje heen en ik vind het altijd leuk daar dus het werd een leuk avondje.
Het was echt super druk, zo druk had ik het nog nooit bij ’t Vat gezien! Dit kwam omdat het de feestmaand december is en dan gaan alle Surinamers los. Er was gelukkig nog wel een tafeltje voor ons en we hebben een gezellige avond gehad!

Zaterdag:
Op deze dag zou mijn zus weer terugvliegen naar Nederland! Ze had wel met mijn ouders mee terug kunnen vliegen maar dan was het veel duurder dus nu bleef ze nog gezellig een dagje langer! De tijd is echt voorbij gevlogen want zij is hier nu ook alweer twee weken geweest! Voor haar was dit dan ook een dag van inpakken. De taxi zou ons eind van de middag komen ophalen om naar het vliegveld te gaan.
Overdag hebben we voor de laatste keer samen in de tuin gechilld. Daarna was de taxi er al en was het tijd om te vertrekken. Mijn zus was helemaal alleen en daarom vond ik het leuk om haar op het vliegveld uit te zwaaien en ben ik meegegaan met de taxi!
Het was erg druk op de weg maar we waren gelukkig op tijd op het vliegveld. Mijn zus was al ingecheckt dus het afgeven van haar koffer ging ook vlot. Toen was het al tijd om afscheid te nemen. Het afscheid met mijn zus was ook wel raar net zoals met mijn ouders maar ik zou haar ook alweer over iets meer dan een maandje zien en op alle tijd dat ik weg ben geweest, is dat nu zo kort dat het niet zo erg meer is!
Toen ik weer thuis kwam, had ik wel honger want het was inmiddels alweer etenstijd. Ik heb gezellig wat gegeten met mijn huisgenootjes en daarna zijn we een film gaan kijken. Het was dus een rustig maar gezellig avondje en daarna zijn we allemaal weer lekker gaan slapen!

Dit waren weer alle avonturen van week 17! Mijn ouders en zus zijn dus alweer naar huis, maar mijn oom en tante zijn er nog dus ik ben niet weer helemaal alleen! We hebben super leuke dingen gedaan en ik vond het heel leuk dat ze er waren! Nu gaat alweer iets meer het ‘gewone’ leven in Suriname beginnen!

Lobi

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Buitenlandstage

5 maanden stage lopen bij de Surinaamse Jeugdzorg!

Recente Reisverslagen:

07 Februari 2016

Terugreis en weer thuis!

28 Januari 2016

Week 21

12 Januari 2016

Week 20

10 Januari 2016

Week 19

09 Januari 2016

Week 18
Suzanne

Actief sinds 13 Aug. 2015
Verslag gelezen: 152
Totaal aantal bezoekers 13432

Voorgaande reizen:

09 Januari 2018 - 11 Juli 2018

Australië & Nieuw-Zeeland

23 Augustus 2015 - 17 Januari 2016

Buitenlandstage

Landen bezocht: