Week 16 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Suzanne Witjens - WaarBenJij.nu Week 16 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Suzanne Witjens - WaarBenJij.nu

Week 16

Door: Suzanne

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

07 Januari 2016 | Suriname, Paramaribo

6 december 2015 t/m 12 december 2015

Fawaka!
Hier is alweer mijn reisdagboek van week 16! In deze week zijn ook mijn oom en tante naar Suriname gekomen! Ik kon bijna geen heimwee krijgen met al dat bezoek haha! Ik moest deze week wel weer gewoon stage lopen maar we hebben alsnog veel leuke dingen kunnen doen!

Zondag:
Vandaag ben ik al vroeg naar het appartement van mijn ouders en mijn zus gegaan want we hadden een culturele dag op de planning staan! We gingen namelijk een bezoekje brengen aan Fort Zeelandia! Je kunt hier iedere dag van de week heen maar op zondag is dit wel het leukst want dan worden er gratis rondleidingen gegeven. Ik ben hier helemaal aan het begin al een keertje geweest maar toen was het heel interessant en daarom vond ik het niet erg om er nog een keertje heen te gaan. We hadden dezelfde man als rondleider en hij kon weer heel uitgebreid en interessant over de geschiedenis van het Fort vertellen.
Voor en na de rondleiding hebben we nog even zelf in het Fort rondgekeken en toen was het weer tijd om te gaan. We hebben nog langs de Waterkant gelopen en ik heb nu ook mijn zus de Palmentuin en het Onafhankelijkheidsplein laten zien. Daarna zijn we weer een smoothie gaan halen bij de smoothiebar.
De rest van de dag hebben we nog een beetje de stad doorgelopen en hebben we nog gechilld bij het appartement! Aan het einde van de middag ben ik weer naar huis gegaan om me even op te frissen voor de avond.
’s Avonds zijn we namelijk weer lekker uit eten geweest bij Zus & Zo! Mijn ouders hadden dit restaurantje natuurlijk al gezien maar mijn zus nog niet en zij moest het natuurlijk ook nog te zien krijgen. Ze hadden deze keer helaas niet alles wat er op de kaart stond maar we hebben nog steeds heel lekker gegeten. Het was een leuk en cultureel dagje vandaag!

Maandag:
Deze dag hadden we een dagtrip op de planning. Vandaag was mijn laatste vrije dag dus ik kon gelukkig ook mee. We wilden eigenlijk graag een boottocht doen door de Warappakreek maar door omstandigheden kon dit helaas niet. We konden dezelfde boottocht wel doen door de kreek ernaast en dat leek ons ook prima dus die tour hebben we maar gekozen. Het was heerlijk weer die dag en de boottocht was ontzettend mooi. We hebben op de terugweg zelfs nog wat dolfijnen gespot dus die dolfijnentour hadden we helemaal niet nodig haha!
Tijdens de boottocht gingen we langs verschillende plantages. Ik moet zeggen dat ik de plantages heel erg mooi vind maar ik vind het jammer dat er toch niet meer zo heel veel aan te zien is. Tegenwoordig zijn het gewoon dorpjes in de mooie natuur en soms staat het oude koloniale huis van de vroegere opzichter er nog. Alle plantages zijn dus nog steeds mooi om te zien maar ik had het in mijn hoofd gewoon wat spectaculairder verwacht.
Bij één van de plantages zat een restaurantje en daar kregen we hele lekkere bami. We hoefden hierdoor zelf nergens meer te eten want dat zat dus blijkbaar al in de tour! We hadden wel verwacht dat er lunch in de tour zat maar niet dat er ook avondeten in zat dus dat was een aangename verassing! We hebben een hele leuke dagtrip gehad en de gids was ook weer een grappig figuur! Hij was zelf opgegroeid in de jungle en wist overal dus wel wat van. Nu woonde hij ook ergens helemaal alleen in de natuur. Ik vind dat altijd heel bijzonder, omdat ik daar zelf niet aan moet denken maar sommige mensen willen juist helemaal alleen zijn in de natuur. Na de tour zijn we allemaal weer naar huis gegaan en ons bed in gesprongen. Vandaag was een leuke dag en de dagtrip was heel mooi en goed geregeld. Alleen de speedboot was soms iets te heftig voor ons haha!

Dinsdag:
Na mijn vakantie was dit weer de eerste stagedag voor mij. Het vroege opstaan viel me wel weer zwaar, omdat ik dit echt niet meer gewend was! Maar als je eenmaal helemaal wakker bent, gaat het wel weer! Het was dinsdag dus er was zoals gewoonlijk weer een casebespreking. Ik had natuurlijk niet echt iets te vertellen in de casebespreking, omdat ik net vakantie had gehad maar het was wel heel interessant om van de rest te horen waar ze aan werkten. Zo werd ik weer helemaal up to date en kon ik weer goed meedraaien op de dienst.
Ik heb mijn case ook weer bijgewerkt en heb verder nog wat aan school kunnen doen. De dag vloog redelijk snel voorbij en om half 2 mochten we weer naar huis.
Na stage ben ik naar mijn ouders en mijn zus gegaan en hebben we nog wat boodschappen gehaald. Verder hebben we eigenlijk niet echt meer iets gedaan. In de avond zijn we weer uit eten gegaan en dit keer zijn we naar de Waag geweest. Hier hebben we heerlijk gegeten en een gezellige avond gehad!

Woensdag:
Ik kon alweer iets beter opstaan voor stage dan gisteren, omdat ik weer wat ritme begon te krijgen! Toch was ik wel blij dat dit alweer de tweede en laatste dag deze week was dat ik vroeg op moest voor stage. Mijn ouders en mijn zus gingen vandaag een fietstocht doen dus ik zou ze in de avond pas weer zien. Op stage was er vandaag geen vervoer en daarom werd het weer een kantoordagje voor mij. Ik had gisteren eigenlijk alles alweer bijgewerkt en daarom had ik vandaag niet zo veel meer te doen. De dag ging daarom vrij langzaam en niemand op kantoor had eigenlijk echt iets te doen. Daarom besloten we allemaal wat vroeger naar huis te gaan en dat vond ik natuurlijk helemaal niet erg haha. ’s Middags heb ik thuis nog wat aan school gewerkt en daarna heb ik nog lekker eventjes gechilld. Zo vloog de middag eigenlijk voorbij.
Aan het einde van de middag kreeg ik een appje van mijn ouders en mijn zus dat ze iets te ver hadden gefietst en dat ze dus helemaal kapot waren! Ik ben toen roti voor iedereen gaan halen en daarna ben ik naar hun appartement gegaan. Daar hebben we de roti gegeten en iedereen vond het gelukkig ook heel lekker. Ze hadden mijn lievelingseten hier namelijk nog niet gegeten en daar moest natuurlijk verandering in komen. Ze waren allemaal moe en daarom hebben we het niet laat gemaakt deze avond en ben ik wat vroeger naar huis gegaan!
Zelf ben ik ook niet al te laat gaan slapen want morgen stond er weer een volle dag op het programma.

Donderdag:
’s Ochtends kwam de taxi eerst mij ophalen en daarna hebben we mijn ouders en mijn zus opgehaald! We gingen vandaag namelijk naar de vlindertuin.
Ik had pas om 2 uur stage dus ik kon gelukkig ook mee! In de vlindertuin kijk je eerst zelf rond en daarna krijg je een rondleiding! Er waren echt heel veel mooie vlinders en dit was heel leuk om te zien.
Bij de rondleiding liepen we door een stukje zelfgemaakt oerwoud en dit was vooral leuk voor mijn ouders en mijn zus want dan kregen ze alvast een voorproefje op de Surinaamse jungle. Daarna werden we rondgeleid in de delen waar alle rupsen waren en daarna waar alle poppen waren! Er werden ook ontzettend veel poppen geëxporteerd en dit was erg apart om te zien hoe ze allemaal voorzichtig in dozen werden gelegd.
Daarna kwamen we nog langs hele mooie vlinders die vooral werden geëxporteerd. Ze hadden er ook schildpadden en slangen dus deze hebben we ook nog allemaal gezien.
Ik vond het verassend leuk in de vlindertuin en ik was erg blij dat ik mee kon. Daarna was het voor mij namelijk tijd om stage te lopen. We waren even bang dat het misschien niet goed zou gaan, omdat we nu al drie weken niet geweest waren maar de kinderen waren gelukkig nog steeds gewend aan ons en het ging weer erg goed. Zo konden we echt weer verder met onze nazorg in plaats van in principe weer opnieuw beginnen, omdat ze misschien weer aan ons moesten wennen!
’s Avonds zijn we nog lekker uit eten gegaan naar Bar Zuid. Hier hebben we Surf & Turf op en dat was super lekker. Het was heel gezellig en vandaag was zeker een geslaagde dag!

Vrijdag:
Vandaag zouden mijn oom en tante naar Suriname komen. Wij konden ze helaas nog niet meteen zien want we gingen vandaag op een driedaagse trip! De dag begon dan ook al vroeg en mijn zus kwam daarvoor nog met al haar spullen naar mij toe want na de trip waren René en Annelies bij mijn ouders in het appartement en moest mijn zus nog een weekje bij mij logeren. Dit is gelukkig geen probleem in mijn huis als het maar tegen betaling is. We begonnen vroeg op vrijdagochtend aan een autorit die ons naar Atjoni zou brengen.
Vanaf Atjoni moesten we nog drie kwartier met de boot naar Gunsi. Gunsi is een klein dorpje midden in de jungle en je kunt hier in hutjes verblijven. Het is er echt prachtig en het lijkt erg op Apiapaati alleen dan niet zo ver weg!
Toen we aankwamen, vlogen de schattige kindjes op ons af en ze wilden meteen ons haar vlechten. Dit was echt heel lief maar ze deden het zo strak dat het wel pijn deed. Soms vonden ze het niet mooi en begonnen ze weer even opnieuw haha. Daarna zijn we nog gaan zwemmen in de stroming. De stroming staat echt heel hard daar en het kostten ons moeite om niet meegevoerd te worden in het water. Het water was heerlijk van temperatuur en daarom konden we er even lekker in afkoelen.
’s Avonds hebben we heerlijk gegeten en daarna zijn we op mijn moeders verzoek op spinnenjacht gegaan. We vonden een grote vogelspin op de boom naast de plek waar we hadden gegeten dus dat was geen fijn idee. Ik had op Apiapaati al een vogelspin vastgehouden en dat vond ik wel genoeg dus ik deed het niet nog een keer. Het was een flinke reisdag vandaag dus we zijn niet al te laat gaan slapen.

Zaterdag:
We werden wakker op Gunsi en we hadden echt prachtige hutjes! Na een lekker ontbijtje stond er een wandeling door de jungle op het programma. De wandeling zou eigenlijk twee uur duren maar we hebben er vier uur over gedaan! We waren dus echt kapot na de wandeling maar het was wel heel erg mooi! We hebben aapjes gezien en de jungle is gewoon prachtig!
Na de jungletocht zijn ik en mijn vader nog even gaan zwemmen want we waren dringend aan verkoeling toe haha. Het ging op een gegeven moment een beetje regenen en daardoor kwam er een dubbele regenboog. Dit was echt een prachtig gezicht zo midden in de jungle!
Aan het eind van de middag hebben we nog een dorpswandeling gedaan in het dorpje naast Gunsi. Dit is echt een ontwikkeld dorp voor daar want ze hebben zelfs een kleine landingsbaan voor vliegtuigjes en een klein ziekenhuis. Dit was heel indrukwekkend om te zien. We hebben ook nog even met Nederlandse artsen gepraat die daar nu wonen en werken en nu dus echt middenin de jungle moeten leven.
’s Avonds na het eten gingen we nog kaaimannen spotten. We hebben echt een hele grote gezien dus dit was heel gaaf! Daarna mochten we vanaf de boot naar de sterrenhemel kijken en dit was denk ik het mooist van de hele trip. Er waren zo ongelofelijk veel sterren en het was gewoon adembenemend mooi! Hierna was het weer tijd om te gaan slapen maar we hadden echt een top dag gehad op Gunsi!

Dit was de tweede week met mijn bezoek en nu is het hele bezoek compleet haha! Ik vind het heel leuk om bezoek te hebben want daarvoor was Suriname eigenlijk alweer een beetje gewoon geworden en nu zie ik het ook echt weer als een vakantie! Gunsi was een prachtige trip en ik zou hem dan ook iedereen aanraden! In mijn volgende weekverslag staat er wat we op de derde en laatste dag nog op Gunsi hebben gedaan!

Lobi

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Buitenlandstage

5 maanden stage lopen bij de Surinaamse Jeugdzorg!

Recente Reisverslagen:

07 Februari 2016

Terugreis en weer thuis!

28 Januari 2016

Week 21

12 Januari 2016

Week 20

10 Januari 2016

Week 19

09 Januari 2016

Week 18
Suzanne

Actief sinds 13 Aug. 2015
Verslag gelezen: 187
Totaal aantal bezoekers 13460

Voorgaande reizen:

09 Januari 2018 - 11 Juli 2018

Australië & Nieuw-Zeeland

23 Augustus 2015 - 17 Januari 2016

Buitenlandstage

Landen bezocht: