Week 4 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Suzanne Witjens - WaarBenJij.nu Week 4 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Suzanne Witjens - WaarBenJij.nu

Week 4

Door: Suzanne

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

28 September 2015 | Suriname, Paramaribo

13 september 2015 t/m 19 september 2015

Fawaka!
Hier is mijn vierde weekverslag alweer. Hierin zal ik weer vertellen over mijn stage en alle andere dingen die we gedaan hebben! Het is bizar dat ik hier al bijna een maand zit want zo voelt het absoluut nog niet. Ik krijg bijna het gevoel dat ik niet eens alles kan doen wat ik hier allemaal nog wil doen maar dat zal vast wel goedkomen.

Zondag:
Vandaag werden we opgehaald om te helpen op een Javaans feest. Dit was geregeld vanuit de stage van Yvonne en Mieke. Eerst moesten we van alles klaarzetten voor alle kinderactiviteiten. Er werd een creatieve hoek gemaakt waar de kinderen konden schilderen en tekenen, een spelletjes hoek met puzzels en speelgoed, een lees hoek met boeken, een beamer waar kinderfilmpjes op afgespeeld werden en een sporthoek waar je touwtje kon springen en kon zaklopen.
Later in de middag kwam er ook nog een animatieteam met een clown. Het was een hele interactieve show en omdat wij natuurlijk opvielen, moesten we vaak meedoen.
We zijn dus lekker voor gek gezet maar gelukkig kon iedereen erom lachen.
Daarna kwam er een culturele Javaanse dans, Djaran Képang genaamd, waarin jongens helemaal in trans raken. Hierdoor denken ze dat ze dieren zijn en veranderen ze in paarden, apen, slangen en tijgers. Tot het stuk van de tijgers vond ik het leuk om te zien en het was sowieso indrukwekkend om zoiets van zo dichtbij mee te maken.
Vanaf de tijgers heb ik helaas mijn eerste cultuurshock meegemaakt. Ik had wel verwacht dat dit een keertje zou gebeuren maar toch vond ik het vrij heftig om mee te maken. Als tijgers gaan ze namelijk een levende kip doodmaken en opeten door hem aan stukken te scheuren en dat is echt niks voor mij. Ik kan absoluut niet tegen dierenleed en daarom werd dit me allemaal even te veel.
Ik vind het nog steeds heel bijzonder dat ik zoveel van een andere cultuur heb mogen zien en al met al was het een hele interessante dag. Het is af en toe gewoon lastig als normen en waarden botsen. Ik heb dit verder nog niet meegemaakt en ik hoop dat dit zo blijft. Je leert er in ieder geval wel veel van!
Verder heb ik mijn debuut gemaakt op de Surinaamse televisie. Er moest wat verteld worden over alle kinderactiviteiten en de Nederlandse stagiaires moesten dan natuurlijk ook in beeld komen. Ik heb het zelf nog niet gezien maar ik ben heel benieuwd of ik het ergens terug kan kijken.

Maandag:
Vandaag begon natuurlijk weer een stageweek! Wij hebben deze dag niet echt iets bijzonders meegemaakt op stage. Wel mogen we vanaf nu op bezoek bij verschillende kinderhuizen om te kijken hoe het er daar aan toe gaat en om vragen te stellen. Zo leren we welk kind je bijvoorbeeld bij welk kinderhuis zou kunnen plaatsen, mocht dit nodig zijn. Ook was er vandaag een oude medewerkster op bezoek die nu in een ander district werkt. Zij had interessante verhalen over haar district en dit was leuk om te horen.
Dit was verder een normale maandag. Grappig om te bedenken dat dagen hier ook al normaal kunnen zijn. Al blijf ik de duik in het zwembad na stage en het chillen in de hangmat wel heel erg waarderen hoor!

Dinsdag:
Dinsdag was weer een stagedag. Vandaag hebben we onze eerste casebespreking meegemaakt. Dit is een vergadering waarin iedereen zijn cases naar voren kan brengen en dan bespreken alle werknemers dit met elkaar. Als je ergens vastloopt of ergens hulp bij nodig hebt, krijg je die in de casebespreking. Alle andere medewerkers denken mee en verzinnen stappen voor je zodat je toch verder kunt. Wij gaan natuurlijk pas echt iets hebben aan de casebesprekingen als we onze eigen cases hebben maar voor nu was het ook al interessant om te zien.
We hebben al onze eigen nazorgcase toegewezen gekregen maar daar kunnen we pas mee beginnen wanneer de schoolvakantie in Suriname afgelopen is. Hier kunnen we dan vanaf oktober mee beginnen.
Voor het avondeten zijn we lekker wat gaan halen bij Madonna.
Dit is echt heel lekker en goedkoop!

Woensdag:
Vandaag zijn we eigenlijk nauwelijks op stage geweest. Dit kwam omdat we bijna de hele dag op buitendienst zijn geweest. We hebben twee kinderhuizen bezocht en ze waren beide heel anders. Het eerste kinderhuis was in een heel mooi en modern huis. Het was nog van de staat dus ze mochten niks aan de muur hangen waardoor het wel wat minder kindvriendelijk was. Het was heel ruim en we hebben ook nog een rondleiding van een meisje gehad.
Het tweede kinderhuis was ook een heel mooi gebouw maar wel een stuk ouder. Dit was weer een stuk meer kindvriendelijk want toen we aankwamen, zagen we al allemaal dieren. De kinderen mogen deze dieren verzorgen onder leiding van de medewerkers. Zo konden we goed de overeenkomsten en verschillen tussen de kinderhuizen zien en zo heb je tenminste ook een beeld van het huis waar we misschien wel kinderen gaan plaatsen.
’s Middags hebben we ons eerste Skype gesprek met school gehad. Er wordt geklust aan de studio’s achter ons huis want daar komt een extra verdieping op, maar dit zorgde wel voor veel lawaai tijdens het Skypen. Gelukkig hebben we een aardige coach en kon ze er wel om lachen!

Donderdag:
Dit was een hele heftige dag op stage. Er kwamen namelijk twee nieuwe cases binnen die met elkaar te maken hadden. De omstandigheden waren zo erg dat het echt geen dag langer door kon gaan en daarom werd het verwijzingsproces nogal versneld. Iedereen moest er hierdoor ook bij betrokken zijn en we zijn denk ik wel twee uur met deze cases bezig geweest.
Ondanks dat de cases zijn doorverwezen, blijft Jeugdzorg betrokken. Omdat wij bij het intakegesprek waren, mogen we ook betrokken blijven en dat is heel interessant. Dit zijn de eerste cases waar we echt vanaf de intake bij waren dus ik voel me ook verbonden met de case en wil graag verandering zien.
’s Avonds hadden we de verjaardag van een huisgenootje! We hebben met alle huisgenoten gebarbecued in de tuin. Daarna waren er nog een heleboel mensen uitgenodigd voor het huisfeest.
Iemand had een party bus geregeld en dit was ook een hele beleving. Je staat met een hele groep op een open bus met harde muziek op en zo rijd je door de straten van Paramaribo. Na twee uur werden we afgezet bij Havana om nog uit te gaan. Vandaag was dus een hele drukke maar wel echt een super leuke dag!

Vrijdag:
Op vrijdag hebben we ons lekker rustig gehouden. We hebben een druk weekend voor de boeg dus we hebben lekker uitgeslapen. Verder hebben we lekker in onze hangmatten gehangen.
’s Avonds hebben we weer gebarbecued met alle huisgenoten omdat er nog zoveel over was. Daarna zijn we weer wat vroeger naar bed gegaan om goed uitgerust het weekend in te kunnen gaan.

Zaterdag:
Vandaag zijn we met een hele grote groep studenten op Spring Break geweest (in de zomer haha). Het was georganiseerd vanuit SU4you waar wij eigenlijk bijna al onze tripjes mee doen omdat het de organisatie voor ons huis is.
Spring Break hield bij ons in dat iedereen in groepen werd ingedeeld en verschillende spelletjes moest doen tegen elkaar, een soort van sportdag idee. Ik zat in team Voltzberg en het was leuk dat de teams willekeurig waren ingedeeld. Hierdoor heb je mensen die je nog niet zo goed kende, echt goed leren kennen. De activiteiten die we moesten doen waren beach volleybal, een parcour en twee estafettes. Het parcour bestond uit drie onderdelen. Eerst moest je met zijn zessen op drie stoelen naar de overkant komen, daarna moesten we kruiwagen lopen en ten slotte moesten we buik glijden. De eerste estafette begon met bokje springen over elkaar en daarna slalommen met een basketbal en daarna moest je scoren met de basketbal. Als dit niet lukte moest je weer helemaal opnieuw. De andere estafette was in het zwembad waarbij je één voor één naar de overkant moest zwemmen met een T-shirt aan en het water uit het shirt moest leegknijpen boven een emmertje. Wie als eerste deze emmer vol met water had, mocht beginnen aan het tweede deel van de estafette. Daarna moest je met je hele team in een klein bootje naar de overkant komen.
We waren best een goed team en we hebben veel spelletjes gewonnen! Toen alle rondes erop zaten, stonden we ook op een gedeelde eerste plaats wat zou betekenen dat we aan de finale op zondag mee mochten doen. Helaas kreeg je tien punten voor de laatste ronde in plaats van maar drie en dat spel hebben we verloren. Hierdoor mochten we helaas niet meer meedoen aan de finale en konden we al geen prijs meer winnen.
Ik heb ook kennis gemaakt met Bertje. Bertje is een boom boa en het huisdier van een man die ook mee was op Spring Break. Ik sta ook met Bertje op de foto. De slang is nu nog heel klein maar kan twee meter lang worden. Bertje heeft ook facebook dus als je benieuwd naar hem bent, kun je hem opzoeken haha.
We kregen ’s avonds een hele lekkere BBQ en daarna kon het feest beginnen. Op het feest was er ook nog een competitie beer pong maar dit heeft mijn team helaas net verloren.
Het feest was ook nog heel gezellig en daarna was het tijd om voor het eerst in onze hangmatten te slapen. Dit was niet zo’n succes want ik werd met rugpijn wakker. Slapen in een hangmat is iets wat ik nog moet leren. Ik lag ook niet zo relaxed meer toen ik hoorde dat andere studenten een vogelspin in onze kamer hadden gezien. Ik heb hier een foto van gezien en ik ben blij dat ik hem zelf niet gezien heb!

Deze week was dus weer ontzettend leuk en ik wil eigenlijk nog lang niet naar huis! We hebben al veel leuke dingen gedaan maar er zijn nog veel meer leuke dingen om te doen! Ik hoop dat komende week weer net zo wordt zodat ik weer een verslag voor jullie kan schrijven!

Lobi

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Buitenlandstage

5 maanden stage lopen bij de Surinaamse Jeugdzorg!

Recente Reisverslagen:

07 Februari 2016

Terugreis en weer thuis!

28 Januari 2016

Week 21

12 Januari 2016

Week 20

10 Januari 2016

Week 19

09 Januari 2016

Week 18
Suzanne

Actief sinds 13 Aug. 2015
Verslag gelezen: 158
Totaal aantal bezoekers 13463

Voorgaande reizen:

09 Januari 2018 - 11 Juli 2018

Australië & Nieuw-Zeeland

23 Augustus 2015 - 17 Januari 2016

Buitenlandstage

Landen bezocht: