Week 14 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Suzanne Witjens - WaarBenJij.nu Week 14 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Suzanne Witjens - WaarBenJij.nu

Week 14

Door: Suzanne

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

05 Januari 2016 | Suriname, Paramaribo

22 november 2015 t/m 28 november 2015

Fawaka!
Hier is mijn reisdagboek van week 14! Hierin zal ik vertellen over de tweede helft van onze vakantie op Curaçao! We hebben namelijk nog veel gedaan in de vier daagjes waar ik nog niet over verteld heb! Verder zal ik nog vertellen over de dingen die we nog hebben gedaan toen we weer terug in Suriname waren.

Zondag:
Op zondag hadden we een heel leuk programma! We gingen namelijk een boottocht maken naar Klein Curaçao. Dit is een klein onbewoond eilandje voor de kust van Curaçao en het wordt eigenlijk alleen gebruikt voor het toerisme. De mensen van ons hotel hadden ons nog gewaarschuwd dat je erg misselijk kunt worden op de boot en hadden ons nog pilletjes gegeven tegen zeeziekte. Maar ik was natuurlijk weer eigenwijs en dacht dat ik ze niet nodig had, omdat ik normaal gesproken nooit zeeziek ben.
Ook toen we daar heel vroeg al aankwamen (zonder ontbijt want dat zat bij de boottocht inbegrepen) dacht ik helemaal dat ik het niet nodig had, omdat het een hele grote boot was. Het bleek dat we pas ontbijt kregen als we op het eiland waren aangekomen en dat was nog iets van twee uur varen. Het was een vreselijke tocht want de zee was ontzettend ruw en ik kwam kotsmisselijk aan.
Maar alles werd goed gemaakt toen we aankwamen op dat prachtige eilandje! Spierwit strand, helderblauwe zee en palmbomen! Het was echt hemel op aarde! We kregen daar ook lekkere broodjes en zijn toen lekker gaan chillen op het eiland. We hebben gezond, gezwommen, gesnorkeld en over het eilandje gewandeld. Tijdens het snorkelen hebben we niet echt koraal gezien maar wel veel mooie vissen.
Als lunch kregen we een uitgebreide barbecue en voor je het weet, zit zo’n heerlijke dag er alweer op. De terugreis was gelukkig veel beter te doen want de zee was toen veel rustiger en ik ben ook niet misselijk geweest op de terugweg. Dit kwam ook omdat we toen op het onderdek zijn gaan zitten en op het bovendek is het ook veel erger.
Toen we weer aankwamen bij ons hotel hebben we nog even wat gegeten bij het andere restaurant wat van ons af te lopen was. Daarna zijn we ons bed in geploft want we waren toch wel moe van het om zes uur opstaan.

Maandag:
Op maandag hadden we voor onszelf echt een chill dag gepland. We gingen namelijk naar de Saint Tropez lounge. Hier zijn heerlijke bedjes en een mooi zwembadje echt aan de kust dus je hebt uitzicht over de zee. Het was gewoon echt even pure luxe die dag en we hebben de hele dag gezond, gezwommen, muziek geluisterd, gelezen en lekker geluncht bij de lounge. We konden helaas niet te veel in de zon want de dag daarvoor waren we allemaal verbrand haha.
We kwamen erachter dat je ook kon dineren bij de lounge dus we zijn heerlijk op de bedjes blijven liggen tot het etenstijd was. Het bleek sushi dag te zijn en voor de eerste keer in drie maanden had ik weer sushi! Ik heb deze dag heerlijk genoten en ben echt helemaal tot rust gekomen. In de lounge hebben we waarschijnlijk ook een groep Nederlandse stagiaires gezien die op Curaçao stage liepen. Ik vond dit heel leuk om te zien want je zag meteen verschillen en overeenkomsten tussen hen en de Nederlandse stagiaires in Suriname.

Dinsdag:
Voor deze dag hadden we een taxi geregeld naar het strand Santa Cruz. Een strandje bijna aan de andere kant van het eiland dan waar wij zaten. We wilden eigenlijk graag een auto huren voor deze dag maar dat kon niet, omdat we allemaal nog geen 23 waren. Gelukkig hebben we wel via het hotel een taxi kunnen regelen want er waren geen bussen die we konden pakken. De reden dat we naar Santa Cruz gingen, was omdat we naar The Blue Room oftewel De Blauwe Kamer wilden. Dit was een grot waar je alleen maar in kon komen door onder een richel te duiken en daarna kon je alleen maar zwemmend in de grot zijn.
Het heet The Blue Room, omdat de grot helemaal blauw lijkt van de weerspiegeling van het water. Wij konden hier helaas geen foto’s maken, omdat wij geen onderwatercamera hadden maar er zijn vast wel plaatjes op google te vinden.
In de grot waren ook erg veel vissen en rotsen dus het was ook heel mooi om hierin te snorkelen. De man die ons naar de grot bracht met zijn boot was echt een nog levende piraat. Hij zat onder de tatoeages en was altijd op zijn boot te vinden. Toen we waren uit gesnorkeld in de grot dachten wij eigenlijk al dat het voorbij was maar hij bracht ons naar nog een strandje en daar mochten we ook snorkelen. Hier hebben we echt heel veel koraal en vissen gezien en zelfs een grote rog. Het was echt prachtig en we waren ook zo verrast dat dit er ook nog helemaal bij zat. Sowieso hebben we heel veel geluk gehad met deze tocht want precies toen wij aankwamen, begon het vol te stromen en konden we na vijf minuten al vertrekken terwijl we misschien wel net te laat waren en dan echt een uur hadden moeten wachten.
’s Middags had Yvonne eigenlijk een afspraak om te gaan flyboarden maar het verkeer stond muurvast en er waren overal files waardoor ze er helaas niet meer heen kon. Gelukkig kon ze het nog verplaatsen naar morgenochtend want ze had er al wel voor betaald.
In de avond hebben we weer lekker gegeten bij de Waterfortboogjes maar nu bij een heerlijk grilrestaurant. Ik had gegrilde garnalen en we hebben echt genoten van onze laatste avond op Curaçao!

Woensdag:
Vandaag was eigenlijk het plan om nog even naar het strandje voor ons hotel te gaan en daarna gewoon nog even douchen en onze spullen inpakken en uitchecken. Maar omdat de afspraak van het flyboarden van Yvonne was verzet, zijn we eerst nog helemaal met een bus naar Jan Thiel Beach geweest. Hier heeft Yvonne toch nog kunnen flyboarden en hebben Mieke en ik nog steeds lekker gechilld op het strand maar nu gewoon op een ander strand. Daarna zijn we snel teruggegaan naar het hotel om toch nog te douchen en uit te checken en we waren gelukkig helemaal op tijd op het vliegveld. De vlucht ging ook weer voorspoedig en we hadden geen vertraging. Wel hadden we precies dezelfde vlucht dan op de heenweg en we hebben dus weer een tussenstop gemaakt in Trinidad.
Ook al vond ik Curaçao echt prachtig en was het een topvakantie, toch ben ik wel blij dat ik voor mijn halfjaar stage heb gekozen voor Suriname. Curaçao is veel meer toeristisch en daardoor ook al een stuk Westerser geworden. Wanneer je, je echt wilt verdiepen in een andere cultuur bijvoorbeeld voor een stage denk ik dat het leuker is om naar een plek te gaan waar er gewoon minder toeristen zijn.
Voor mij was stage lopen in Suriname en op vakantie gaan op Curaçao gewoon perfect en ik had het beiden niet willen missen!

Donderdag:
Toen we gisteren weer aankwamen in Suriname voelde het echt als thuiskomen en dat vond ik wel heel grappig! Ik weet nog wel hoe zenuwachtig ik was op de dag dat ik daadwerkelijk vertrok naar Suriname en nu voelde het gewoon al als thuis.
Ik zit hier nu al iets langer dan drie maanden dus ik heb ook niet zo lang meer te gaan. Het blijft een heel gek idee en ik denk dat het allemaal pas tot me door gaat dringen als ik weer thuis ben! Vandaag hoefde ik lekker niets te doen en dat heb ik dan ook niet gedaan.
Op boodschappen doen na dan want we hadden allemaal helemaal niks meer in huis. Het leek Mieke en mij leuk om ’s avonds naar de nieuwe Hunger Games film te gaan want we konden allebei niet wachten om daarheen te gaan! Een huisgenootje van ons wilde ook wel heel graag mee dus we zijn lekker met zijn drietjes naar de film geweest!
Gelukkig waren we qua kleding goed voorbereid want ik heb geen idee waarom maar de bioscoop in Paramaribo is echt ijskoud. Ze zetten de airco daar zo hoog dat je echt lange kleding aan moet want anders heb je het zo koud dat je gewoon niet meer van de film kunt genieten.
De film was in 3D en dit was echt een hele goede 3D. Het beeld kwam hier ook echt op je af wat het in Nederlandse bioscopen eigenlijk nooit echt doet als iets 3D is. Het was nog niet zo erg als in de pandadroom maar daar kon je het beter mee vergelijken dan met andere Nederlandse 3D. De film was ook heel goed en we hebben met zijn drietjes echt een hele leuke avond gehad!

Vrijdag:
Op vrijdag hebben we eerst lekker uitgeslapen en daarna zijn we gaan ontbijten. Daarna was het tijd om de koffer weer helemaal uit te pakken en een aantal wasjes te draaien! Ik heb nog een aantal dingetjes aan school gedaan, omdat ik daar nu natuurlijk weer tijd voor had. Verder hebben we weer eens lekker in ons eigen zwembad gezwommen en in onze hangmatten gelegen. Deze avond hebben we helemaal niets gedaan en zelf weer eens series gekeken. Het was dus eigenlijk weer een ouderwets rustig dagje in Suriname.

Zaterdag:
Vandaag zijn we overdag lekker naar het centrum gegaan. We wilden vooral nog eventjes shoppen voor souvenirtjes en gewoon lekker in de stad zijn!
We zijn goed geslaagd in de stad en hebben onderweg ook nog lekker wat schaafijs gehaald. Je merkt dat het in de aanloop naar december steeds een beetje drukker wordt in de stad. Je hebt hier namelijk niet gewoon een aantal feesten maar december is eigenlijk gewoon de feestmaand in Suriname! Nadat we goed waren geslaagd in de stad zijn we gewoon weer naar huis gegaan. ’s Avonds hadden we met een heleboel huisgenoten afgesproken om weer eens te gaan stappen. We begonnen de avond met zijn allen gezellig in de tuin want het stappen begint hier pas heel laat. Als ik dan een film ga kijken, wordt ik daar eigenlijk zo moe van dat ik daarna geen zin meer heb om mee te gaan dus dat moet ik nooit doen.
We zijn met zijn allen naar een bar gegaan en ook al was het daar rustig, we hebben het er heel gezellig gehad. De nacht hebben we afgesloten bij de Macdonalds dus dan is het altijd een top avond geweest haha!

Dit waren al mijn belevenissen op Curaçao! Het was een super vakantie en ik zal het dan ook iedereen aanraden om er een keertje heen te gaan! Ik moet niet te vroeg juichen want ik weet nog steeds niet of ik het wel ga volhouden maar tot nu toe lukt het me om echt even een inhaalslag te maken met mijn weekverslagen! Ik ga zeker mijn best doen om dit vol te houden tot ik weer helemaal bij ben!

Lobi

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Buitenlandstage

5 maanden stage lopen bij de Surinaamse Jeugdzorg!

Recente Reisverslagen:

07 Februari 2016

Terugreis en weer thuis!

28 Januari 2016

Week 21

12 Januari 2016

Week 20

10 Januari 2016

Week 19

09 Januari 2016

Week 18
Suzanne

Actief sinds 13 Aug. 2015
Verslag gelezen: 168
Totaal aantal bezoekers 13435

Voorgaande reizen:

09 Januari 2018 - 11 Juli 2018

Australië & Nieuw-Zeeland

23 Augustus 2015 - 17 Januari 2016

Buitenlandstage

Landen bezocht: