Week 13 - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Suzanne Witjens - WaarBenJij.nu Week 13 - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Suzanne Witjens - WaarBenJij.nu

Week 13

Door: Suzanne

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

04 Januari 2016 | Curaçao, Willemstad

15 november 2015 t/m 21 november 2015

Fawaka!
Ik ben er eindelijk aan toe gekomen om ook mijn belevenissen van week 13 op te schrijven! Dit was een hele leuke week want hierin vertel ik al de helft van onze vakantie naar Curaçao! We zijn namelijk op donderdag 19 november voor zes daagjes naar Curaçao geweest! In dit weekverslag zal ik dus schrijven over alles wat we hebben gedaan in de eerste helft van de vakantie.

Zondag:
Deze zondag was eigenlijk zoals gewoonlijk weer een lui zondagje waarin we niet zoveel hebben uitgespookt! We hebben wel weer onze wekelijkse boodschappen gedaan zoals we nu meestal doen op een zondag. Deze keer hadden we minder eten nodig dan normaal, omdat we bijna op vakantie gaan en we willen alles wel op hebben voordat we weggaan. Verder is zondag eigenlijk een saai dagje vol klusjes. Zondag is mijn wasdag en ik doe vaak nog wat aan school op deze dag.
Op het moment dat ik daar geen zin meer in heb is het meestal weer tijd om te chillen in mijn hangmat en te zwemmen in het zwembad. We moeten op maandag allemaal weer vroeg op voor stage en daarom is onze zondagavond ook altijd rustig en niet heel bijzonder. We kijken meestal een filmpje of een serie samen en gaan altijd niet te lang daarna lekker slapen.

Maandag:
Ik zou willen dat ik over deze maandag hele spectaculaire dingen kon schrijven, omdat ik van alles had meegemaakt maar dit is helaas niet zo want ik was ziek. Ik had weer eens migraine en ook al was dit niet de eerste keer hier in Suriname dat ik migraine had, het was wel weer sinds lange tijd dat ik zo’n hoofdpijn ervan had dat ik eigenlijk niks kon doen. Ik moest vandaag natuurlijk ook eigenlijk gewoon stage lopen maar ik heb me helaas voor het eerst ziek moeten melden. Mijn dag was heel saai want ik word altijd heel slaperig van migraine en heb dan ook eigenlijk gewoon de hele dag geslapen waardoor ik hierna bijna de hele nacht heb wakker gelegen, omdat ik al te veel geslapen had. De vier extra studio’s zijn nu af en we zijn nu van tien naar veertien huisgenoten gegaan.
Het is wel even wennen want vier nieuwe huisgenoten erbij is best wel een groot verschil en daardoor is het wel een stukje drukker geworden maar ze zijn allemaal heel leuk dus ik vind het ook gezellig. We zijn ook allemaal erg blij dat de verbouwing af is en dat er op dat gebied weer wat meer rust is gekomen. Vooral als je net zoals ik deze dag ziek op bed lag is het fijn dat er niet om je heen gebouwd wordt haha.

Dinsdag:
Eén voordeel van mijn migraine is dat het eigenlijk altijd maar één dag duurt dus ik was vandaag gelukkig weer helemaal beter. Zo kon ik gelukkig vandaag ook weer naar stage want ik houd er eigenlijk helemaal niet van om dingen op school of stage te missen. Er was weer casebespreking zoals gewoonlijk en dat betekent eigenlijk ook altijd dat er geen vervoer komt en dat het voor iedereen dus een kantoor dag wordt. Ik heb aan mijn cases gewerkt op stage en dit zorgde er eigenlijk wel voor dat de dag omvloog. Buitendiensten gaan altijd veel sneller, omdat je dan veel te doen hebt en eigenlijk continu bezig bent. Op sommige kantoordagen is er niet zo heel veel te doen en dan kan de dag nog wel eens lang duren.
Daarom balen we meestal wel een beetje als er geen vervoer komt en op dinsdag hebben we hier dus zekerheid van. Maar vandaag heb ik een prima en productief dagje op kantoor gehad en vloog de dag eigenlijk om.
’s Middags ben ik eigenlijk al begonnen om het grootste gedeelte van mijn spulletjes in te pakken voor Curaçao. Ook al is het natuurlijk belachelijk, omdat Suriname ook al één grote vakantie is, maar ik was er best aan toe om even lekker op vakantie te gaan. Bij de Jeugdzorg kom ik natuurlijk best wel wat heftige dingen tegen en we krijgen ook al veel verantwoordelijkheid, omdat we allemaal helemaal onze eigen case hebben. Ik denk dat het daarom voor mij ook wel echt belangrijk was om eventjes rust te nemen. Mijn lichaam gaf het gisteren ook al aan door me weer een migraineaanval te geven dus ik heb deze avond ook eventjes rustig aan gedaan.

Woensdag:
Vandaag hadden we een stage dag die eigenlijk heel anders was dan andere stage dagen. We zijn vandaag namelijk helemaal niet op de dienst geweest maar naar een andere afdeling van Sociale Zaken. Daar hadden we namelijk met beide hoofden van de diensten, alle werknemers en stagiaires een vergadering om de samenwerking tussen beide afdelingen te verbeteren gehad. Ik heb veel geleerd in deze vergadering en ook weer gezien hoe anders Nederland en Suriname ten opzichte van elkaar zijn. De vergaderingen hier gaan er zo anders aan toe naar mijn idee. Zo speelt autoriteit bijvoorbeeld nog een vrij grote rol hier in Suriname.
Iedereen mag zijn mening geven en met ideeën komen maar toch zijn de beide hoofden van de afdelingen wel een beetje de baas in zo’n vergadering. Ook heb ik door deze vergadering weer goed geleerd hoe het ministerie hier te werk gaat. Dit is aan de ene kant heel vergelijkbaar maar aan de andere kant zit er juist ook echt een wereld van verschil in en ik vind het heel interessant om me daarin te verdiepen.
We hebben vast en zeker weer lekker roti gehaald deze avond al moet ik bekennen dat ik het niet meer 100% zeker weet. Maar we zouden het al zo missen op onze vakantie dat ik denk dat we nog even lekker Surinaams wilden genieten!
Ik denk dat het vinden van een roti tentje vlakbij mijn huis echt één van de eerste dingen wordt die ik ga doen als ik weer in Nederland ben! Sowieso merkte ik heel erg dat ik heel veel zin had in mijn vakantie naar Curaçao maar dat Suriname nu toch wel echt een speciaal plekje in mijn hart heeft. Hoe verliefd je ook kunt worden op een land als je er op vakantie bent geweest, er echt een half jaar in wonen en stage lopen maakt het allemaal nog een tikkeltje specialer. Al keek ik wel weer heel erg uit naar de witte stranden en blauwe zee van Curaçao (want dat mis ik hier helaas wel een beetje). Ik heb mijn koffer verder ingepakt en ben vroeg gaan slapen want de volgende dag was het Curaçao here i come!

Donderdag:
Vandaag was de dag van ons vertrek naar Curaçao! We hadden waarschijnlijk één van de goedkoopste vluchten ooit want zelfs op dat kleine stukje hebben ze het gepresteerd om ons een tussenstop te geven haha.
Maar ach, ik kan nu wel zeggen dat ik op het vliegveld van Trinidad ben geweest! En er zaten ook zeker voordelen aan want we hebben nu twee maaltijden gekregen in het vliegtuig! Ik had het idee dat er al allemaal dolfijnen in het water aan het springen waren toen we over Curaçao vlogen maar ik denk dat het helaas gewoon golven waren (in mijn gedachten blijven het dolfijnen want dat is natuurlijk leuker).
Toen we waren geland, regende het in Curaçao! Wij kwamen hier voor een strandvakantie en regen hadden we daarbij niet afgesproken! Gelukkig werd het snel weer droog en de temperatuur is er dan natuurlijk nog wel heel lekker!
Al moet ik zeggen dat het in Suriname wel warmer was, al is dat natuurlijk ook wel logisch want Curaçao is een eiland en grenst daardoor aan alle kanten aan de zee waardoor er gewoon meer wind staat. We waren helemaal in de war toen de taxi ons naar het hotel bracht en weer gewoon rechts reed en het stuur in de taxi aan de linkerkant zat.
Ons hotel zag er allemaal prima uit en we hebben allemaal even gedoucht en zijn gewoon lekker gesetteld in de kamer. Met inchecken hoorden we dat er twee lekkere restaurants op loopafstand waren en we hebben de dichtstbijzijnde uitgezocht en zijn daar ’s avonds lekker gaan eten. In Suriname is er toch altijd iets minder seafood in restaurants en op Curaçao adverteerde ieder restaurant met dat zij de beste seafood hadden. Als een seafood lover kon ik mijn geluk niet op en heb dan ook al de eerste dag meteen heerlijke garnalen gegeten. Het was vandaag voornamelijk een reisdag maar toch hadden we een heerlijk eerste dagje gehad! Hoe kort de reis ook was, ik word er altijd doodmoe van en daarom zijn we na het uit eten meteen op bed neergeploft. We hebben natuurlijk maar zes daagjes dus we hebben vandaag ook al een soort van planning gemaakt van wat we op welke dag willen doen.

Vrijdag:
We werden vandaag voor het eerst wakker op Curaçao en we hadden gelukkig geen jetlag (haha oké dat zou ook wel heel erg zijn van één uurtje tijdsverschil!) We zijn begonnen met een heerlijk ontbijtje van het hotel (speciaal op uitgezocht want het is zo chill als je niet met een lege maag uit het hotel hoeft) en we kregen een geklutst eitje en geroosterde broodjes dus dit was allemaal helemaal prima! We hadden vandaag op de planning staan om de binnenstad een beetje te verkennen. Je moet dan kleine busjes naar het centrum nemen voor twee Antilliaanse gulden. Eenmaal aangekomen in de binnenstad kwamen we vrijwel meteen in een leuke ronde lokale markt terecht. Daar hadden ze erg veel leuke souvenirtjes en heb ik ook een mooi armbandje gekocht. Daarna zijn we op zoek gegaan naar de bekende gekleurde huisjes. We hadden ze eigenlijk vrij snel gevonden maar we wisten nou niet zeker of ze het wel waren dus we hebben het toch maar aan iemand gevraagd en die had eigenlijk moeite om ons niet uit te lachen, omdat we er letterlijk naast stonden haha.
Ook zijn we op de bewegende brug geweest (deze gaat helemaal naar de zijkant als er grote boten langs moeten). Daarna hebben we heerlijk geluncht langs het water en voordat je het weet, zit zo’n dagje er alweer op. We zijn terug naar het hotel geweest om ons op te frissen want we hadden ook erg veel zin in het avondprogramma.
We hadden namelijk gehoord over de Waterfortboogjes. Dit is een soort inhammetje met verschillende restaurantjes en dan zit je echt direct aan het water! Het was een gedoe om het te vinden maar het was het zeker waard! Het zag er zo mooi en gezellig en romantisch uit en het eten was ook echt heerlijk! Ik heb in lange tijd niet zo’n verse en lekkere pasta seafood op! Het was ook zo veel dat ik het met geen mogelijkheid op kreeg! We vonden het allemaal zo leuk hier dat we meteen afspraken om er deze vakantie nog één keertje heen te gaan maar dan naar één van de andere restaurantjes. Echt een aanrader! Als je een keertje naar Curaçao gaat, moet je hier echt heen! Het is vlakbij de Curaçao en Dushi letters en als echte toeristen hebben wij hier natuurlijk ook een foto mee gemaakt.

Zaterdag:
Op zaterdag hadden we iets heel leuks gepland wat we allemaal eigenlijk altijd al een keertje wilden doen. We hebben vandaag namelijk met dolfijnen gezwommen!
Ik had er heel veel zin in maar ik vond het ook best spannend om ermee te zwemmen want dolfijnen zijn echt mega beesten. Het was ontzettend leuk en we mochten ze aaien en kunstjes met ze doen. Zo hebben de dolfijnen ons een kus op onze wang gegeven en mochten we hun vinnetjes vasthouden en rondjes met ze draaien! Na het zwemmen, hebben we nog gekeken naar de dolfijnenshow. We waren in een aquarium dus we zijn er nog eventjes blijven hangen en we hebben ontzettend veel vissen gezien. Ook hebben we nog flamingo’s mogen voeren (dit was voor mij misschien nog wel het engst van de dag haha). Daarna zijn we nog naar Mambo Beach geweest want dat was op loopafstand en daar hebben we nog eventjes gechilld.
’s Avonds zijn we nog naar een heel leuk restaurant geweest wat op een soort van meertje lag. Daar heb ik echt een super lekkere steak gegeten en zo hebben we deze heerlijke dag afgesloten!

Ik hoop dat jullie het leuk vinden om ook over mijn belevenissen op Curaçao te lezen! Daar hadden we maar zes daagjes dus we hebben er alles aan gedaan om alles wat we daar wilden doen te doen in zo’n korte tijd! In mijn volgende weekverslag zal ik de rest van de vakantie vertellen! Het is mijn doel om helemaal bij te zijn met mijn blog voordat ik wegga dus daar ben ik nu hard mee aan de slag!

Lobi

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Curaçao, Willemstad

Buitenlandstage

5 maanden stage lopen bij de Surinaamse Jeugdzorg!

Recente Reisverslagen:

07 Februari 2016

Terugreis en weer thuis!

28 Januari 2016

Week 21

12 Januari 2016

Week 20

10 Januari 2016

Week 19

09 Januari 2016

Week 18
Suzanne

Actief sinds 13 Aug. 2015
Verslag gelezen: 142
Totaal aantal bezoekers 13415

Voorgaande reizen:

09 Januari 2018 - 11 Juli 2018

Australië & Nieuw-Zeeland

23 Augustus 2015 - 17 Januari 2016

Buitenlandstage

Landen bezocht: