Week 19 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Suzanne Witjens - WaarBenJij.nu Week 19 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Suzanne Witjens - WaarBenJij.nu

Week 19

Door: Suzanne

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

10 Januari 2016 | Suriname, Paramaribo

27 december 2015 t/m 2 januari 2016

Fawaka!
Hier zijn weer mijn avonturen van week 19! In deze week heb ik mijn laatste dagtrip gedaan en dat was heel erg leuk! Verder was het weer een week van afscheid nemen want er zijn verschillende mensen weer naar huis gegaan. Ten slotte heb ik hier het grootste Surinaamse feest gevierd want dat is namelijk Owru Yari (letterlijk vertaald: oud jaar)!

Zondag:
Vandaag was de dag van onze laatste dagtrip! Ik had hier gemengde gevoelens bij want ik had er natuurlijk ontzettend veel zin in, maar ik vond het ook jammer dat dit alweer de laatste dagtrip voor ons gaat zijn. Het einde komt nu zo in zicht vooral, omdat het in deze week alweer januari zou worden en in januari ga ik alweer naar huis. Onze trip ging vandaag naar Berg & Dal. Dit is een soort recreatiepark middenin de jungle en je kunt er van alles doen.
Wij gingen hier ziplinen! We gingen dus tokkelen aan een kabelbaan tussen de bomen middenin de jungle. Dit leek me heel spannend maar ook super leuk dus ik had er heel veel zin in!
De kabelbaan was heel leuk maar we werden ontzettend vies, omdat het bij ons regende en dan krijg je alle smeer en vet op de kabelbaan op je. Als je dit een keer wilt doen maar niet zo vies wil worden zoals wij, moet je in de droge tijd gaan haha.
Wij vonden het natuurlijk ook vies maar ook heel grappig want de begeleiders wisten dit natuurlijk en gingen expres op hun kop hangen waardoor zij niet vies werden. De spannendste zip line ging over de Surinamerivier en was echt heel hoog! Ik durfde bijna niet maar die was echt het gaafst! We hebben een hele leuke dag gehad bij Berg & Dal!
Daarna gingen we nog even kijken bij de stuwdam van het Brokopondomeer. Dit was heel groot en indrukwekkend en natuurlijk ook erg mooi. Het Brokopondomeer is een zelf volgelopen meer waar vroeger allemaal dorpjes onder lagen. Hierdoor steken er nog steeds bomen door het water en dat ziet er heel mooi uit!
Ik heb echt een top dag gehad en voor mezelf al afscheid genomen van de jungle!

Maandag:
Deze dag kon ik lekker uitslapen want ik hoefde vandaag eigenlijk niets te doen. Vandaag was Karins laatste volle dag dus ik besloot om deze dag lekker met haar te chillen. We zijn met zijn vieren gekomen en we zouden ook eigenlijk met zijn vieren weer naar huis gaan maar Karin heeft besloten om toch iets eerder naar huis te gaan, omdat ze oud & nieuw heel graag thuis wilde vieren. Wij vonden dit natuurlijk heel jammer maar als zij liever eerder naar huis gaat, moet ze dat doen. Ik heb haar nog geholpen met inpakken want haar koffer was veel te zwaar waardoor ik er geen goed gevoel over kreeg als ik zo meteen mijn koffer weer moet inpakken. Ze heeft een pakket moeten maken en die gaan we de volgende dag opsturen, omdat dit er allemaal echt niet meer bij paste.
Daarna hebben we nog lekker voor de laatste keer samen in de tuin gechilld. Het was verder een relaxt dagje en we hebben niet echt meer iets bijzonders gedaan op klusjes na! Ik heb namelijk nog gewassen en boodschappen gedaan. ’s Avonds hebben we voor de laatste keer met zijn allen een film gekeken en Mieke en ik hebben Karin nog een aandenken aan Suriname gegeven!

Dinsdag:
Vandaag was dan echt de dag om afscheid te nemen van Karin. ’s Ochtends gingen Karin en ik nog even naar de stad zodat ze voor de laatste dingen kon pinnen en haar pakket op kon sturen. Helaas is het pakket opsturen niet gelukt want de pakketdienst hier in Suriname houdt ook kerstvakantie haha dus nu gaan Mieke en ik dat na de vakantie nog voor haar doen. Toen we weer terugkwamen, heeft Karin nog de laatste dingetjes voorbereid voor haar vertrek en ik heb nog even wat klusjes voor mezelf gedaan. Toen kwam de taxi al en het was tijd om te vertrekken. Mieke zou met Karin meegaan naar het vliegveld want haar moeder en zus kwamen op bezoek dus dan kon ze hen gelijk ophalen.
Ik heb de rest van de dag nog aan school gewerkt en dat was het eigenlijk. Daarna ben ik nog even gaan chillen in de tuin.
’s Avonds heb ik nog kennis gemaakt met de moeder en zus van Mieke want ze wilden meteen zien waar Mieke woonde. Daarna zijn ze naar hun hotel gegaan, omdat ze natuurlijk moe waren van de reis. Toen hebben Mieke en ik nog een filmpje gekeken en zo was de dag eigenlijk alweer voorbij gevlogen!

Woensdag:
Op woensdag bestond de dag voor mij uit aan school werken. Toen ik daar geen zin meer in had, ben ik in de tuin gaan chillen met mijn huisgenootjes. Overdag heb ik best een saaie dag gehad en ik heb niet echt iets boeiends gedaan.
Voor de avond had ik afgesproken om met mijn oom en tante uit eten te gaan, want zij waren ook nog steeds op vakantie in Suriname. Zij gaan vrijdag naar huis maar ze zouden hier eerst ook nog oud & nieuw vieren. Ik ben eerst naar hun appartement gegaan en daar hebben we nog even gekletst. René en Annelies hadden bij Souposo gereserveerd en ik vind het altijd leuk daar dus ik had er erg veel zin in. Dat restaurant is heel dichtbij hun appartement dus we konden er gewoon naartoe lopen. Het was maar goed dat ze gereserveerd hadden want het zat erg vol en ik denk niet dat we er anders hadden kunnen eten.
Ze hadden helaas veel niet wat er op de kaart stond, maar we hebben allemaal toch iets heerlijks uit kunnen kiezen. Het was een hele gezellige avond en ik heb lekker gegeten!

Donderdag:
Vandaag was de dag van Owru Yari aangebroken en ik had er heel erg veel zin in! In Suriname is het grootste feest eigenlijk overdag en daarom zorgden we dat we voor 12 uur ’s middags al in de stad waren!
De hele stad is dan bezaaid met mensen en overal staat er muziek op. In de straten liggen gigantische miljoenklappers die zo de hele straat door gaan! Je moet ook echt oordopjes in voor de harde knallen en een mondkapje op voor de rook van al het vuurwerk.
We hebben de hele middag in de straten gefeest en tegen etenstijd zijn we weer even lekker naar huis gegaan om uit te rusten en te eten.
Tegen een uur of 10 begonnen de avondfeesten en hier wilden wij natuurlijk ook bij zijn. In de avond zijn er voornamelijk Nederlanders, omdat Surinamers het ’s avonds meestal met hun families thuis vieren. We wilden eigenlijk gaan aftellen op het Onafhankelijkheidsplein maar we vonden het hier iets te rustig en ’t Vat was al dicht dus toen zijn we alvast naar het feest bij Zus & Zo gegaan!
Hier hebben we nog echt een top avond gehad en ik heb het nieuwe jaar zeker goed ingeluid hier in Suriname!

Vrijdag:
Op deze dag heb ik uiteraard eerst heel lang uitgeslapen want dat hoort natuurlijk op nieuwjaarsdag! Daarna zijn mijn oom en tante naar mij toe gekomen want ze moesten hun appartement al uit, omdat ze vandaag zouden vertrekken. We hebben hen eerst online ingecheckt en zijn daarna bij Djinipi hun boarding passes gaan printen. Toen hebben we nog even door een uitgestorven stad gelopen en met moeite een Chinees winkeltje gevonden wat open was. Daar hebben we eten voor ’s avonds gekocht en toen zijn we weer naar mijn huis gegaan.
We hebben alvast gekookt en nog even in de tuin gechilld. Het eten was heel lekker en we hebben maar even wat vroeger gegeten dan normaal, omdat René en Annelies om half 8 zouden worden opgehaald door de taxi. Ik had een taxi voor ze geregeld zodat ze netjes naar het vliegveld werden gebracht.
Het was weer gek om afscheid te nemen want nu was ik weer helemaal alleen in Suriname. Het was ook gek om te beseffen dat ik over iets meer dan twee weken ook alweer naar huis ga. Ik ga er nu ook weer extra van genieten want voor ik het weet, is het alweer voorbij. ’s Avonds heb ik niet echt meer iets gedaan.

Zaterdag:
Vandaag stond er weer een huisfeestje gepland! Een huisgenoot van me was net jarig als hij alweer thuis was dus hij besloot zijn verjaardag en afscheidsfeestje in één te geven. Hij ging de volgende dag al naar huis dus vanavond was nog maar de enige kans en daarom vierde hij het vanavond! Het was niet zomaar een feestje want hij had het echt goed geregeld met catering, een bandje en een dj. Ik hoefde vanavond dus niet zelf te koken want alles was al geregeld.
Eerst hebben we heerlijk typisch Surinaamse dingen gegeten zoals bami met kip en kousenband! We waren al met een hele grote groep en het was heel gezellig. Daarna begon het bandje te spelen en barstte het feest los.
Op een gegeven moment werd het bandje afgewisseld door de dj dus er was echt voor ieder wat wils! Het was een topavondje en rond een uurtje of drie ging iedereen nog uit. Ik lag denk ik rond 4 uur in mijn bed en ik heb het super gehad!

Hier was dan weer mijn reisdagboek van week 19! Ik ben eindelijk weer bijna helemaal bij en ik heb er nu wel vertrouwen in dat het me ook daadwerkelijk gaat lukken! Deze week was een top week met oud & nieuw als hoogtepunt! Wel is de tijd van bezoek nu alweer voorbij en komt het einde van mijn Surinaamse avontuur in zicht!

Lobi

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Buitenlandstage

5 maanden stage lopen bij de Surinaamse Jeugdzorg!

Recente Reisverslagen:

07 Februari 2016

Terugreis en weer thuis!

28 Januari 2016

Week 21

12 Januari 2016

Week 20

10 Januari 2016

Week 19

09 Januari 2016

Week 18
Suzanne

Actief sinds 13 Aug. 2015
Verslag gelezen: 262
Totaal aantal bezoekers 13422

Voorgaande reizen:

09 Januari 2018 - 11 Juli 2018

Australië & Nieuw-Zeeland

23 Augustus 2015 - 17 Januari 2016

Buitenlandstage

Landen bezocht: