Week 18 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Suzanne Witjens - WaarBenJij.nu Week 18 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Suzanne Witjens - WaarBenJij.nu

Week 18

Door: Suzanne

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

09 Januari 2016 | Suriname, Paramaribo

20 december 2015 t/m 26 december 2015

Fawaka!
Hier is mijn reisdagboek van week 18! In deze week heb ik al afscheid moeten nemen op stage en dat was uiteraard wel gek! Ook was het deze week kerst en dat heb ik in Suriname uiteraard ook gevierd. Het was weer een leuke week met wat afsluitingen in Suriname!

Zondag:
We hebben vandaag weer lekker uitgeslapen! Daarna was het tijd voor een gezellig zondags ontbijtje! Helaas is zondag ook altijd een beetje een dag vol klusjes bij ons en daarom heb ik weer een aantal wasjes gedraaid. Daarna zijn we met zijn allen naar de Tulip gegaan om weer alle boodschappen voor komende week te halen. Hier hebben we ook alle inkopen gedaan voor kerst dus we hebben veel lekkers gekocht want dat hoort er natuurlijk bij.
Na het boodschappen doen was het voor mij helaas tijd om wat aan school te doen. Toen ik daar geen zin meer in had, ben ik lekker in de tuin gaan chillen. Ik kan helaas niet meer in mijn hangmat hangen want die heb ik al aan mijn ouders meegegeven, omdat ik zeker wist dat die echt niet meer bij mij in mijn koffer zou passen!
Gelukkig zijn er ook nog gewoon hangmatten van het huis waar ik nog in kan liggen! En ik kon natuurlijk ook nog gewoon lekker in het zwembad zwemmen.
’s Avonds hadden we zin om weer eens uit eten te gaan! We wilden eigenlijk eens naar het pannenkoekenhuis maar we hadden niet gereserveerd en het zat helemaal vol. Schuin tegenover het pannenkoekenhuis zat nog een lekker steakrestaurant waar we ook nog nooit waren geweest dus we besloten om daarheen te gaan! We hebben hier heerlijk gegeten en het was een hele geslaagde avond!

Maandag:
De wekker ging weer vroeg vandaag maar ik vond het eigenlijk helemaal niet erg, want dit was onze laatste week en dat vond ik heel gek. Dit zou onze laatste maandag zijn op stage en ik besloot dat ik er nog maar eventjes van moest genieten. Er was gelukkig buitendienst op stage dus we beseften ons meteen dat dit dan waarschijnlijk onze laatste buitendienst zou worden. Met een buitendienst gaat de dag altijd heel snel, omdat je de hele tijd bezig bent en langs allemaal adressen gaat. Zo zat de dag er eigenlijk op voor we het wisten en dit was onze laatste maandag op stage. We hadden zelf niet echt meer iets te doen op buitendienst en hebben eigenlijk alleen anderen geholpen.
Toen we thuiskwamen van stage was het voor Karin en mij tijd om onze traktatie voor op stage te maken. We besloten een soort van cake te maken en daarvoor moesten we allemaal biscuitjes in heel veel kleine stukjes breken! Daarna moest er nog cacao, suiker en boter bij en zo moest het in de koelkast. Het heet schijnbaar arretjescake en we vonden het super lekker!
In de avond hebben we het eigenlijk rustig gehouden. We hebben eerst lekker gegeten en zijn daarna een film gaan kijken! We zijn niet al te laat gaan slapen zodat we morgen weer fit zouden zijn.

Dinsdag:
Toen de wekker ging, kreeg ik meteen een gek gevoel, omdat we vandaag zouden trakteren op stage voor ons afscheid. Ook al zouden we morgen nog naar stage gaan, voelde het echt al als een afscheid! We hadden besloten om op dinsdag al te trakteren, omdat er dan altijd casebespreking is en dan is bijna iedereen op de dienst aanwezig. Eerst was de bespreking en daarna was het tijd voor onze traktatie. Iedereen vond het gelukkig super lekker en ze bleven maar terugkomen om nog een stukje te pakken. Ook waren ze heel trots op ons, omdat we het zelf hadden gemaakt haha.
Door de traktatie hebben we niet echt iets gedaan vandaag op stage. Alleen maar gegeten en gekletst haha.
Het verschil in trakteren is heel groot in Suriname in vergelijking met Nederland. In Nederland zou iedereen één stukje van de cake nemen en dat is het. In Suriname neemt iedereen hoeveel die wil en als ze naar huis gaan, nemen ze nog wat mee voor thuis en voor hun kinderen. We hadden ook veel meer gemaakt dan we in Nederland ooit zouden doen! Nog steeds grappig om die kleine cultuurverschillen te zien in de kleine dingen!

Woensdag:
Vandaag was dan echt onze allerlaatste dag op stage en het was tijd om afscheid te nemen. Dit kwam veel vroeger dan verwacht want ons plan was eigenlijk om nog heel december stage te lopen en daarna afscheid te nemen. Maar we hadden er geen rekening mee gehouden dat de dienst dicht zou gaan met kerst en oud & nieuw en daarom was het nu al tijd om te vertrekken. We hebben onze cases vandaag overgedragen en gezorgd dat de rapporten daarvan helemaal in orde waren en dat waren onze laatste werkzaamheden op de dienst. Om half 2 was het dan echt tijd om te gaan en ik vond het wel weer een gek idee dat ik hier waarschijnlijk nooit meer zou komen. Ik vind dat altijd na iedere stage al een gek idee, maar nu vond ik het extra gek, omdat het nu ook ineens zo dichtbij komt dat heel Suriname er alweer bijna op zit. We zaten er vandaag ook precies vier maanden en dat was voor ons bizar. Wat ik persoonlijk ook altijd heb, is dat met het afscheid nemen van stage alle vervelende dingen ervan meteen vervagen. Iedere stage heeft leuke en minder leuke kanten en altijd als het dan geëindigd is, zie ik gelukkig alleen nog maar alle leuke dingen.
Daardoor mis ik het soms wel erg en ik weet zeker dat ik Suriname ook ontzettend ga missen als ik weer thuis ben! Daarom ga ik daar nu nog maar even niet over nadenken en nog even genieten zolang ik hier nog zit!

Donderdag:
De dag van kerstavond was aangebroken en ik houd ontzettend van kerst en had er dus heel veel zin in! We zouden eigenlijk zelf een kerstdiner maken met het huis maar er waren een aantal mensen op trip en daardoor konden er geen eerlijke groepjes meer gemaakt worden en toen besloten we om ’s avonds maar uit eten te gaan.
Overdag had ik met mijn tante afgesproken om er een lekker chill dagje van te maken. Daarom zijn we gaan zwemmen bij het zorghotel! Hier hebben we de hele dag gezwommen, gezond, gekletst en muziek geluisterd.
Toen de hele middag al voorbij was, zijn we maar eens naar huis gegaan maar het was een gezellig dagje!
Met het huis gingen we naar restaurant Jawa. Dit was een Indonesisch restaurant en ik was hier nog nooit geweest dus ik vond het leuk om weer een nieuw restaurant te ontdekken. We hebben een grote rijsttafel met zijn allen genomen en dit was weer heerlijk en veels te veel!
Het was een geslaagde kerstavond en we zijn met een heleboel doggybags naar huis vertrokken, omdat we nog zoveel overhadden!

Vrijdag:
Het was kerst vandaag en dat maakt me altijd heel erg vrolijk! Ik heb dan ook de hele dag kerstmuziek geluisterd en Karin en ik hebben in de tuin gechilld. Het was voor mij heel bizar om te zwemmen en te zonnen op eerste kerstdag. Daarom had ik eerst niet echt een kerstgevoel maar door alle kerstmuziek kreeg ik het gelukkig toch nog. Ik hoefde van mezelf lekker niks te doen op kerst en we hebben dan ook een hele relaxte dag gehad.
In de middag zijn we op een gegeven moment naar binnen gegaan en daar hebben we nog lekker een kerstfilm gekeken. Toen werd het zo laat dat we maar eens aan het kerstdiner moesten beginnen. We wilden eigenlijk Chicken in the Hood eten want dat doet ons aan Suriname denken en we vinden het allemaal heel lekker, maar helaas waren niet alle ingrediënten verkrijgbaar bij de Tulip deze week.
Daarom hebben we een andere lekkere ovenschotel gegeten met aardappeltjes en gehakt. Terwijl deze in de oven stond, zijn we onszelf en de tuin helemaal kerstig en gezellig gaan maken. We hebben heerlijk gegeten onder het genot van kerstmuziek. We hadden ook afgesproken om allemaal een klein cadeautje voor elkaar te kopen om het echt als kerst aan te laten voelen. Ik heb wat leuke Surinaamse souvenirtjes gehad. Suriname zou Suriname niet zijn als de stroom op een gegeven moment uit zou vallen.
We waren best bang maar gelukkig hadden we al heel wat kaarsjes aan voor de gezelligheid en zaten we dus niet ineens helemaal in het donker! De stroomstoring duurde gelukkig niet lang en daarna hadden we weer licht. We hebben nog een kerstfilm gekeken en daarna zijn we lekker gaan slapen.

Zaterdag:
Vandaag was het tweede kerstdag en dat wilden we ook lekker vieren! We hebben overdag eigenlijk precies hetzelfde gedaan als op eerste kerstdag. Zo hebben we dus in onze tuin gezwommen en liggen zonnen, middenin december! Daarna zijn we weer een kerstfilm gaan kijken want er zijn genoeg kerstfilms om je tijdens kerst mee te vermaken. ’s Avonds hadden we op het programma om naar het pannenkoekenhuis te gaan.
Deze keer waren we wel zo slim om te reserveren en dat was maar goed ook want het zat weer helemaal vol! We hebben wel een uur naar de menukaart zitten kijken want je had echt honderden pannenkoeken en we konden absoluut niet kiezen. Uiteindelijk ben ik avontuurlijk bezig geweest haha en heb ik gekozen voor een pannenkoek met garnalen en bacon.
Dit klinkt als de smerigste combinatie ever maar ook nog in combinatie met stroop was het één van de lekkerste pannenkoeken die ik ooit op heb! We hebben er een heel gezellig avondje van gemaakt en ik heb echt een geslaagde kerst gehad. Ik was bang dat het misschien niet leuk zou worden, omdat het echt een familiefeest is en ik nu natuurlijk niet bij familie was. Maar ik heb een super kerst gehad!
Het was misschien wel de meest bijzondere kerst, omdat het gewoon een keer totaal anders was. Kerst in de warmte was echt bizar voor me. Juist omdat het zo anders was dan normaal was het ontzettend leuk!

Dit was dan weer mijn reisdagboek van week 18! Zo weten jullie hoe ik kerst heb gevierd in Suriname! Ook heb ik nu afscheid genomen op stage en dat blijft gek! Ik ga nog een leuke maar korte tijd tegemoet in Suriname en ik moet er ontzettend van gaan genieten want voor ik het weet, is het alweer voorbij!

Lobi

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Buitenlandstage

5 maanden stage lopen bij de Surinaamse Jeugdzorg!

Recente Reisverslagen:

07 Februari 2016

Terugreis en weer thuis!

28 Januari 2016

Week 21

12 Januari 2016

Week 20

10 Januari 2016

Week 19

09 Januari 2016

Week 18
Suzanne

Actief sinds 13 Aug. 2015
Verslag gelezen: 208
Totaal aantal bezoekers 13425

Voorgaande reizen:

09 Januari 2018 - 11 Juli 2018

Australië & Nieuw-Zeeland

23 Augustus 2015 - 17 Januari 2016

Buitenlandstage

Landen bezocht: