Week 15 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Suzanne Witjens - WaarBenJij.nu Week 15 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Suzanne Witjens - WaarBenJij.nu

Week 15

Door: Suzanne

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

06 Januari 2016 | Suriname, Paramaribo

29 november 2015 t/m 5 december 2015

Fawaka!
Hier kunnen jullie alles lezen over mijn avonturen van week 15! Week 15 was een hele leuke week want mijn ouders zijn naar Suriname gekomen! Aan het einde van de week is mijn zus ook nog als verassing langs gekomen! Verder ben ik ook nog jarig geweest deze week dus we hebben veel leuke dingen gedaan!

Zondag:
Op zondag heb ik overdag eigenlijk niet echt iets bijzonders gedaan! Maar toch was het een hele leuke dag want ik wist dat mijn ouders vandaag zouden komen! Ik had met een taxichauffeur geregeld dat ik ze van het vliegveld zou halen en daar moest ik ’s avonds mee vertrekken. Overdag heb ik nog de laatste dingetjes aan school gedaan die ik nog af moest hebben voordat ik een hele tijd geen tijd meer voor school zou hebben. Ook heb ik nog even lekker met mijn huisgenootjes in de tuin gechilld want ik wist dat ik hier de komende weken even geen tijd meer voor zou hebben.
In de avond hebben we nog even snel iets met zijn allen gegeten en toen was het tijd om naar het vliegveld te vertrekken. Het vliegveld is ongeveer een uurtje rijden dus dat is gelukkig niet zo lang. Op het vliegveld heb ik ook nog iets van een uur moeten wachten maar dat is natuurlijk logisch want ze moesten eerst nog langs de douane en hun koffers pakken.
Het was best wel gek om papa en mama na zo’n lange tijd weer te zien en vooral om ze in Suriname te zien! Je hebt hier voor jezelf zo’n ‘nieuwe’ wereld gebouwd en om daar ineens mensen van je ‘oude’ wereld in te hebben is best wel gek! Natuurlijk was het vooral heel erg leuk en met je ouders is het eigenlijk ook zo weer vanzelfsprekend! Ik ben eerst nog even met hen mee gegaan naar hun appartement want ik was heel erg benieuwd. Ik wist het adres al dus ik was al wel eens langs gefietst om het te bekijken, maar ik had het natuurlijk nog nooit van binnen gezien. Hun appartement is ook heel dichtbij mijn huis dus dat is ook fijn.
Het appartement was mooi, schoon en vooral erg ruim dus dat was prima. Ze waren natuurlijk erg moe van de reis dus ik ben vrij snel weer naar huis gegaan. Thuis ben ik ook snel gaan slapen want door al het op en neer reizen was het al best laat geworden!

Maandag:
Na thuis te hebben ontbeten ben ik naar het appartement van mijn ouders gegaan. Er stond voor hen vandaag op de planning om Paramaribo te gaan ontdekken. We hebben wat rondgelopen in het centrum en ik heb ze nog even wat highlights laten zien. Het was gek om te beseffen dat het voor hen allemaal nog zo nieuw was en dat ik hier al een hele tijd woon en alles dus eigenlijk al ken. De highlights die we hebben bezocht waren de Palmentuin, het Onafhankelijkheidsplein en de Waterkant.
Het was inmiddels al middag geworden en daarom hebben we nog even lekker geluncht aan de Waterkant. Hier kwamen mijn ouders al meteen in aanraking met de Surinaamse cultuur want er kwamen verschillende mensen even een praatje maken! Dit vind ik heel leuk aan de Surinaamse cultuur en ga ik dan ook echt missen als ik weer in Nederland ben. Verder heb ik ze nog mijn huis laten zien en hebben we nog wat dingen gedaan die moesten gebeuren zoals pinnen en boodschappen doen.
’s Avonds zijn we lekker uit eten gegaan en heb ik ze meteen mijn favoriete restaurantje, Zus & Zo, laten zien. Na het uit eten ben ik nog even met hen meegegaan naar het appartement en hebben we om 12 uur een wijntje gedronken, omdat ik toen jarig was! Ik kreeg via mijn ouders wat post voor mijn verjaardag uit Nederland en dat vond ik echt heel leuk en lief! Ik voelde me meteen al helemaal jarig! Om 1 uur had ik eigenlijk geen zin meer om nog alleen naar huis te gaan en daarom ben ik bij mijn ouders blijven slapen. Gelukkig kon dit want het is eigenlijk een vierpersoonsappartement en er was dus een bed over. Als mijn zus komt, gaat ze hier ook logeren. Tot ook mijn oom en tante ook komen en het appartement met papa en mama zullen delen. Dan zal Maryvonne nog een weekje bij mij moeten logeren.

Dinsdag:
Vandaag was dus mijn verjaardag en ik ben 20 jaar oud geworden. Toen ik thuis kwam, zag ik dat het hele huis was versierd en ik kreeg taart en cakejes en bonbons van mijn lieve huisgenootjes! Ik was eerst bang dat ik me niet echt jarig zou voelen hier maar ik voelde me juist heel erg jarig! Ik had met mijn ouders afgesproken om er een rustige chill dag van te maken en daarom gingen we zwemmen in het Zorghotel. Dit is een soort privékliniek waar mensen ook kunnen zitten om te revalideren. Ze hebben een mooi zwembad met ligbedjes en je mag er gewoon komen zwemmen tegen een kleine betaling.
Wat ik nog het mooiste vind, is dat het direct aan de Surinamerivier ligt dus je hebt een heel mooi uitzicht en er staat ook lekker een windje. Verder is het er altijd rustig dus je hebt praktisch een privézwembad en dat is natuurlijk pure luxe.
We hebben de hele dag gezond, gezwommen, muziek geluisterd en gelezen dus het was echt een relaxte verjaardag. Het was voor mij ook de eerste verjaardag in de hitte, omdat mijn verjaardag natuurlijk normaal gesproken in de kou is en dit was ook wel eens een leuke verandering. Toen de middag helemaal voorbij was, waren we het pas zat en zijn we naar huis gegaan om ons op te frissen. We zouden ’s avonds namelijk weer lekker uit eten gaan. Er is een Indonesisch restaurant waar ik al heel lang naartoe wil, maar nog nooit ben geweest. Vandaag leek me daarom de perfecte dag om voor het eerst naar Sarinah te gaan. Het was een heel mooi restaurant en ik vond het super om hier mijn verjaardag te vieren!
Ze hebben een enorme kaart met echt wel honderd gerechten en ik ben altijd al zo slecht in kiezen. Gelukkig hadden ze ook een rijsttafel en dan krijg je eigenlijk van alles wat.
Dit was echt heerlijk maar zo veel dat we het absoluut niet op kregen! Ik heb echt een top verjaardag gehad in Suriname en ik vond het ook heel leuk dat mijn ouders er waren om het samen met me te vieren!

Woensdag:
De dag begon vandaag wat vroeger dan normaal want we gingen namelijk op trip! We gingen naar Bigi Pan en dat betekent in het Surinaams: groot meer. We zouden op een houten lodge op het meer slapen en dat leek me wel heel bijzonder om met papa en mama te doen. We begonnen aan een lange autorit naar Nickerie en dat is ongeveer wel drie uur rijden maar we namen ook nog de toeristische route haha. We hebben stops gemaakt in Groningen en Wageningen (ja, deze plaatsnamen heb je hier ook allemaal). Hier stonden vaak nog herdenkingsmonumenten van de slavernij en aan de hand van die monumenten kregen wij nog uitleg van onze gids. Eenmaal aangekomen in Nickerie werd onze reis voortgezet per boot naar Bigi Pan. We hoefden gelukkig nog maar een uurtje met de boot naar het meer en dit was echt een prachtige tocht. We hebben ontzettend veel vogels gezien en vooral de rode ibissen zijn heel mooi, omdat ze echt vuurrood zijn.
Daarna kwamen we aan bij de lodge en ik vond het bijzonder om op een grote houten hut met zijn allen op een meer te slapen! We hebben heerlijk gegeten daar en toen was het tijd om alle vogels naar hun slaapplekken te zien gaan. Het werd langzaam donker en alle vogels kwamen aanvliegen en gingen in bomen zitten. Wij hadden gedacht dat we misschien met geluk een rode ibis zouden zien maar we zagen er echt wel honderden. Dit was heel bijzonder en dit is een beeld wat ik niet snel meer zal vergeten!
’s Avonds hebben we weer lekker gegeten in de lodge en was het tijd voor het spannende gedeelte van de tour. We gingen namelijk kaaimannen vangen! Tijdens de tocht hebben we ook nog slangen gezien terwijl het pikdonker was dus dit was echt spannend. We namen de kaaiman mee terug naar ons basiskamp en daar mocht iedereen hem vasthouden. Ik had al eerder een kaaiman gevangen maar deze was echt groter dus ik vond het ook weer spannend! We hadden vandaag echt een hele mooi eerste dag gehad op Bigi Pan en keken uit naar wat we morgen zouden gaan doen!

Donderdag:
De dag begon al heel vroeg, namelijk om 6 uur al! We waren met zijn allen zo vroeg opgestaan, omdat we nu naar het ontwaken van de vogels zouden kijken.
Dit was zowaar nog mooier dan het gaan slapen van de vogels! Echt honderden vogels vlogen in groepen op bij het opkomen van de zon! Steeds wanneer je dacht dat er nu echt geen vogels meer waren, kwam er nog een gigantische groep.
Op een gegeven moment voeren we naar een hele groep flamingo’s en we konden echt heel dichtbij komen. Tot ze het zat waren en met zijn allen weg begonnen te vliegen! Ze vlogen langs de opkomende zon en dat was ook prachtig om te zien!
Daarna stond er op het programma om naar zee te varen en daar een modderbad te nemen. Ik heb alleen een voetenmodderbad genomen maar het was prachtig daar.
Op de heenweg hadden we een visnet uitgezet en op de terugweg namen we hem weer mee en er zaten echt wel iets van tien vissen in. Die zijn voor ons klaargemaakt als lunch en het was super lekker. We hebben daar nog even in hangmatten gechilld en toen was het helaas alweer tijd om al onze spullen weer in te pakken. Na een lange tocht werden we allemaal weer veilig thuis afgezet!

Vrijdag:
Vandaag hebben we het weer even wat rustiger aan gedaan. In de middag had ik met mijn ouders afgesproken bij een lekker eettentje! Wij halen daar vaak verse smoothies en die wilde ik ook aan mijn ouders laten proeven. Daarom hebben we meteen maar lekker geluncht bij het tentje. We hebben nog wat door de stad gelopen en zijn toen nog even gaan chillen bij het appartement van mijn ouders.
’s Avonds zijn we uit eten geweest bij Souposo. Ik kwam erachter dat dit restaurant heel dichtbij het appartement van mijn ouders is dus dat is ideaal. Ik heb de tonijn uit dit restaurant gegeten en het was echt heerlijk dus dat was weer een leuk avondje!

Zaterdag:
Dit was de dag dat ook mijn zus naar Suriname zou komen! Ze vloog niet met mijn ouders mee, omdat ze eigenlijk helemaal niet zou komen. Maar ze kon toch vrij krijgen op haar werk en heeft toen als verassing toch nog een ticket naar Suriname geboekt! Dit was natuurlijk een superleuke verassing! We besloten om haar met zijn allen op te halen van het vliegveld!
We hadden daarom niet echt een volle dag om echt iets te ondernemen en daarom hebben we dit ook niet echt gedaan. We hebben boodschappen gedaan en dat was eigenlijk onze grootste activiteit van de dag. We hadden maar even wat broodjes en eieren gehaald om ’s avonds gewoon wat omeletjes te maken want Maryvonne kwam eigenlijk net met etenstijd aan!
Toen was het alweer tijd om met de taxi naar het vliegveld te gaan. Maryvonne zat in een gigantisch vliegtuig en het duurde maar en het duurde maar voordat ze eindelijk kwam haha. Daar was ze dan eindelijk en het was ook weer heel gek en leuk tegelijk om haar weer te zien. We zijn naar hun appartement gegaan en hebben dus nog even snel wat gegeten.
Daar hebben we de raarste Sinterklaasavond gehad want voor niemand voelde het eigenlijk echt als Sinterklaas. Mama had nog wel een soort chocoladeletter meegenomen en ik ben weer bij ze blijven slapen, omdat ik weer geen zin had om nog alleen naar huis te gaan haha!

Zo is de eerste week met mijn bezoek eraan toe gegaan! Het was heel gek om mijn ouders en zus weer te zien maar natuurlijk ook ontzettend leuk! We hebben een hele leuke eerste week gehad met natuurlijk Bigi Pan als hoogtepunt! Ik zal snel mijn volgende weekverslag uploaden!

Lobi

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Buitenlandstage

5 maanden stage lopen bij de Surinaamse Jeugdzorg!

Recente Reisverslagen:

07 Februari 2016

Terugreis en weer thuis!

28 Januari 2016

Week 21

12 Januari 2016

Week 20

10 Januari 2016

Week 19

09 Januari 2016

Week 18
Suzanne

Actief sinds 13 Aug. 2015
Verslag gelezen: 284
Totaal aantal bezoekers 13418

Voorgaande reizen:

09 Januari 2018 - 11 Juli 2018

Australië & Nieuw-Zeeland

23 Augustus 2015 - 17 Januari 2016

Buitenlandstage

Landen bezocht: