Week 12 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Suzanne Witjens - WaarBenJij.nu Week 12 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Suzanne Witjens - WaarBenJij.nu

Week 12

Door: Suzanne

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

03 Januari 2016 | Suriname, Paramaribo

8 november 2015 t/m 14 november 2015

Fawaka!
Hier zijn mijn avonturen van week 12! Week 12 was geen hele bijzondere week maar er was wel een Surinaamse feestdag die ik meegemaakt heb! Op woensdag 11 november was het namelijk Divali! Dit is het lichtjesfeest van de hindoestanen en dat is een nationale feestdag in Suriname.

Zondag:
Vandaag zijn we naar Paramaribo Zoo geweest! We wilden toch nog iets doen dit weekend, omdat onze trip helaas niet doorging. Het is een kleine dierentuin maar toch hebben we ons er nog twee uur kunnen vermaken. Het is leuk dat ze er zulke andere dieren hebben dan in Nederland. Zo hebben ze er jaguars, veel verschillende apen, krokodillen en een gigantische adelaar.
Het was sowieso heel anders dan in Nederland want je stond maar één meter van het hok van de jaguars af. Wat wij nog het allerleukst vonden, was dat er wilde apen op de hokken van de apen van de dierentuin zaten. Dit was eigenlijk ook wel heel zielig voor de gevangen apen. Je kon zo natuurlijk heel goed het verschil zien tussen wilde apen en apen die in gevangenschap leven.
’s Avonds hebben we lekker gechilld en films gekeken. Zo konden we wel weer tegen een nieuwe stageweek aan!

Maandag:
De plicht riep weer vandaag en het was weer tijd om stage te lopen. Er was geen buitendienst vandaag en daardoor had ik een kantoordag. Het is weer een beetje het seizoen voor nieuwe cliënten want er komen nu bijna iedere dag wel nieuwe cases binnen. Mijn oude case is bijna afgerond dus ik krijg hopelijk binnenkort weer een nieuwe case. Zelf een case hebben is moeilijk maar je leert er wel het allermeest van dus ik hoop dat ik nog een nieuwe case kan meepakken.
De buitendiensten zijn voor mij nu al een tijdje niet meer doorgegaan en dat vind ik soms wel jammer. Je moet af en toe namelijk gewoon op buitendienst om verder te kunnen met je case en dat kan dan niet. Ik hoop dat ik snel weer op buitendienst kan maar dat zal vast goedkomen.
’s Avonds hebben we nog lekker gekletst met alle huisgenootjes in de tuin. We konden natuurlijk niet te lang blijven hangen want we moesten allemaal de volgende dag weer vroeg op. Maar zo heb ik hier gelukkig altijd gezellige avondjes!

Dinsdag:
Ook vandaag hadden we weer stage. Dit was, hoe schandalig ook, de tweede en laatste dag dat we deze week vroeg op moesten. Dit kwam omdat we morgen vrij zijn en omdat we op donderdag nooit vroeg op hoeven. Op stage was er vandaag zoals gewoonlijk weer een casebespreking. Er is één hele grote en heftige case en hier wordt iedereen altijd over bijgepraat in de casebespreking. Dit vind ik heel interessant en soms ook heftig en ik weet zeker dat ik hier super veel van ga leren.
’s Avonds zijn we voor de laatste keer langs de dansschool geweest. We gingen namelijk ons certificaat ophalen.
Toen we aankwamen was er niemand en waren alle lichten uit in de dansschool. Na een tijdje te hebben gewacht, kwam iedereen gelukkig. Zo kregen we eindelijk ons salsadiploma in handen! Daardoor kan ik toch bewijzen dat ik wel een beetje salsa kan dansen haha. Ik hoop dat ik het niet verleer, omdat ik het nu natuurlijk bijna nooit meer doe.

Woensdag:
Vandaag hadden we een nationale vrije dag, omdat het Divali was. Voor ons was dit geen heel groot feest. Dit komt omdat het een Hindoestaans feest is en zij vieren vaak alles in een beetje besloten kring. Wij hebben ’s avonds eigenlijk alleen maar vuurwerk gezien maar dat was wel heel mooi. Het was natuurlijk wel super chill dat we een vrije dag kregen door Divali. We hebben die ingeluid door lekker uit te slapen!
Overdag zijn we vooral lekker in de tuin gebleven. Zo hebben we in onze hangmatten gehangen en in het zwembad gezwommen. Een prima vrije dag dus.
Ook deze woensdag hebben we onze roti traditie voortgezet. Ik bestel er tegenwoordig altijd pompoen bij want ik vind dat het daardoor nog zoveel lekkerder wordt!
’s Avonds zijn we nog langs geweest bij het werk van Karin! Ze heeft een baantje gekregen bij een klein restaurantje waar we al vaker zijn geweest. De eigenaren van het tentje zijn ontzettend aardig en dit was Karins eerste werkdag. Er kwam ’s avonds een bandje en daarom zijn we er even een drankje gaan doen. Karin deed het goed en wij hadden een gezellige avond!

Donderdag:
De vrije tijd was vandaag weer voorbij en er moest weer gewoon stage gelopen worden. Karin en ik hadden nazorg en moesten om twee uur weer in het kinderhuis zijn.
Het ging deze keer weer erg goed dus dat was ontzettend fijn! We krijgen een steeds betere band met de kindjes waardoor alles gewoon gemakkelijker gaat.
Ze beginnen onze grenzen en regels te kennen waardoor ze zich daar ook naar kunnen gedragen. We hebben weer verschillende activiteiten met ze gedaan en ze hadden er echt plezier in. Zelfs met de wat schoolsere activiteiten deden ze goed mee en vonden ze leuk dus het had eigenlijk niet beter kunnen gaan vandaag!
Deze avond hebben we niks bijzonders gedaan. We waren de dag daarvoor al weggeweest en hebben morgen weer een feest dus we vonden het wel even fijn om gewoon thuis te blijven.
We hebben lekker een filmpje gekeken en ook nog eventjes in de tuin gezeten. Hierdoor was het een gezellig maar rustig avondje en we zijn niet te laat gaan slapen. Dit komt omdat we toch altijd wel moe zijn na een week stage en dit komt vooral door het weer. De hitte maakt je gewoon heel sloom waardoor je eigenlijk de hele dag door zou kunnen slapen. Gelukkig zijn we nog niet zo lui geworden waardoor we dat natuurlijk niet doen! Maar we hebben wel minder energie dan we in Nederland zouden hebben. We zijn er gelukkig al beter aan gewend dan in het begin maar we blijven er soms last van houden.

Vrijdag:
Vandaag hebben we een nieuw huisgenootje gekregen! We woonden nu al een tijdje met zijn vijven in een huis voor zes personen dus het werd ook wel tijd. Hij gaat ook stage lopen bij de Jeugdzorg dus we hebben ook een nieuwe collega. Dit wisten we eigenlijk helemaal niet dus dat was een hele verassing. We hebben nu zes maatschappelijk werksters en acht stagiaires. Eigenlijk is er ook helemaal geen plek voor zoveel medewerkers want niet iedereen heeft nu meer een eigen bureau. Maar het werkt gelukkig nog steeds dus zo zie je maar dat het uiteindelijk altijd wel weer goed komt. De meeste stagiaires zijn er ook op bepaalde dagen en niet allemaal op dezelfde dagen wat ook wel fijn is qua plaats.
De vier extra studio’s boven de al bestaande studio’s zijn ook bijna af. Dan gaan we nog vier extra huisgenootjes krijgen dus dan gaat het druk worden. Ik ben heel benieuwd hoe dat gaat zijn.
In de avond hadden we een bootfeest. We hebben gefeest op een varende boot over de Suriname rivier en dit was echt heel gaaf! Het was een top feest en eigenlijk zouden we ook maar tot 2 uur varen maar de sfeer zat er zo goed in dat we tot half 4 hebben gevaren!

Zaterdag:
Op zaterdag hebben we eerst lekker uitgeslapen. We zouden ’s avonds eigenlijk nog een feestje hebben maar deze is naar volgende week verplaatst.
Dit vonden we wel jammer want dan kunnen we er niet heen. De reden waarom we er niet heen kunnen is wel heel leuk want we gaan namelijk op vakantie naar Curaçao. We zullen daar zes daagjes verblijven en we hebben er heel veel zin in! Wij hebben deze zaterdag nu eigenlijk niet zoveel gedaan. We hebben nog wat aan school gedaan op onze kamers. Daarna zijn we gaan chillen aan het zwembad. We hebben ’s avonds dus ook niet echt meer iets gedaan.
Lekker in de tuin chillen en series kijken was wat we gedaan hadden deze avond. Zo hebben we de week weer lekker afgesloten.

Hier was dan eindelijk mijn weekverslag van week 12! Ik probeer een beetje een inhaalslag te maken met al mijn gemiste weekverslagen! Ik heb het op dit moment erg druk (met leuke dingen haha) maar daardoor schiet mijn weekverslag er vaak bij in! Ik ga sowieso nog wel schrijven over mijn belevenissen op Curaçao!

Lobi

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Buitenlandstage

5 maanden stage lopen bij de Surinaamse Jeugdzorg!

Recente Reisverslagen:

07 Februari 2016

Terugreis en weer thuis!

28 Januari 2016

Week 21

12 Januari 2016

Week 20

10 Januari 2016

Week 19

09 Januari 2016

Week 18
Suzanne

Actief sinds 13 Aug. 2015
Verslag gelezen: 147
Totaal aantal bezoekers 13419

Voorgaande reizen:

09 Januari 2018 - 11 Juli 2018

Australië & Nieuw-Zeeland

23 Augustus 2015 - 17 Januari 2016

Buitenlandstage

Landen bezocht: