Week 8 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Suzanne Witjens - WaarBenJij.nu Week 8 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Suzanne Witjens - WaarBenJij.nu

Week 8

Door: Suzanne

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

24 Oktober 2015 | Suriname, Paramaribo

11 oktober 2015 t/m 17 oktober 2015

Fawaka!
Week 8 zit er ook alweer op. Dit was een hele leuke week want ik heb mijn eerste grote trip gedaan! Deze was van vrijdag t/m maandag dus ik zal in dit reisverslag vertellen over de eerste twee dagen van de trip! Verder zal ik weer vertellen over mijn stage deze week.

Zondag:
Vandaag was het echte afscheid van ons huisgenootje. Hij vloog erg vroeg dus we zijn ook allemaal even uit bed gekomen om hem uit te zwaaien. Het is heel gek als iemand weggaat en wij er eigenlijk nog zo lang gaan zitten. We vonden het ook heel jammer want hij was een hele gezellige huisgenoot. Hopelijk krijgen we er ook weer een leuke huisgenoot voor in de plaats.
Hij hoeft gelukkig nog niet naar huis want hij ging eerst nog met zijn vriendin op vakantie naar Curaçao. Hierdoor hoeft hij dus nog niet af te kicken van het lekkere weer door weer terug te moeten naar het koude Nederland.
Ik en een paar huisgenootjes hadden besloten om eens op zijn Surinaams ’s middags warm te eten. We gingen een lekkere ovenmaaltijd maken genaamd Chicken in the Hood. Dit is een maaltijd met kip in bladerdeeg en het was echt heel lekker. Het is blijkbaar gewoon een recept van de Allerhande dus ik ga het in Nederland ook maken. Ik dacht dat ik lekker Surinaams aan het koken was maar dat viel wel mee haha. Het koken ging niet helemaal vlekkeloos want de gasfles was leeg toen de ovenschaal al bijna veertig minuten in de oven stond. Zo hebben we uren over het koken gedaan maar daardoor smaakte het denk ik extra lekker!
De rest van de dag hebben we lekker aan het zwembad gechilld en niet echt meer iets gedaan.
’s Avonds hebben we nog even iets makkelijks gegeten en zijn we een Harry Potter film gaan kijken. Ik vind die films nog steeds super leuk en heb me weer goed vermaakt vandaag!

Maandag:
Maandag was natuurlijk een stagedag! Op maandag komt er altijd vervoer waardoor we met zijn allen op buitendienst zijn geweest. We zijn weer langs de adresjes van Karins case gegaan en deze keer waren ze er gelukkig wel. Zo kon zij weer verder met haar case. De buitendienst duurde weer zo lang dat we helemaal niet meer op kantoor zijn geweest.
Om 7 uur hadden we weer salsa les. We zijn begonnen met het leren van de draaien waardoor het salsa dansen bij mij ineens niet meer zo goed gaat. Je hebt veel verschillende draaien wat het wel ingewikkeld maakt. De linkerdraai is ook moeilijker dan de rechterdraai. Misschien dat ik thuis ook maar eens moet oefenen maar iedere keer dat ik wil gaan oefenen, hebben we alweer les. Ik heb de cd nog niet eens geluisterd dus dat moet ik binnenkort maar eens gaan doen.
Ik vind het heel leuk om iets te leren hier wat ik ‘mee naar huis kan nemen’. Toch een stukje cultuur wat ik mee naar Nederland kan nemen.

Dinsdag:
Ook vandaag had ik weer stage. Er was weer een casebespreking en hierdoor ben ik verder gekomen met mijn eigen case. Er was namelijk al besloten dat ik een onderzoek moest doen naar mijn case. Nu is er eindelijk uitgekomen wat voor onderzoek, namelijk een huisbezoek. Als alles doorgaat, ga ik dat morgen doen. Dit vind ik wel spannend want dan moet je het gesprek echt helemaal zelf indelen.
Bij het intakegesprek heb je een formulier en als je even niks meer weet, kun je daar op kijken en dan weet je alweer de volgende vraag. Nu is er al zoveel informatie bekend dat ik het wel lastig vind om allemaal nieuwe dingen te vragen.
Soms komt vervoer toch ineens niet dus ik hoop echt dat het doorgaat. Anders ben ik weer een beetje zenuwachtig voor niks.

Woensdag:
Vandaag zou er weer een buitendienst op stage zijn. Toen we aankwamen op stage was vervoer er nog niet maar Karin en ik moesten vandaag allebei op huisbezoek dus we hoopten wel dat vervoer nog zou komen. Er bleek gedoe te zijn met de benzine en het kon nog wel even duren. Uiteindelijk kwam vervoer om half 12 dus we hadden hele erge haast omdat de dienst eigenlijk om half 2 is afgelopen. Zo konden we maar naar drie van de zes cases. Gelukkig is mijn case aan de beurt gekomen en heb ik mijn eerste huisbezoek kunnen doen.
Ik werd nog veel begeleid hierin maar het ging best goed. De vragen die ik stelde, zorgde zeker voor opheldering. Natuurlijk ben je wel altijd strenger voor jezelf en wil ik het de volgende keer nog beter gaan doen.
In de avond hebben we nog even snel roti gehaald en heb ik met Mieke een nieuwe aflevering van een serie die we beiden volgen gekeken. Het nieuwe seizoen is net begonnen en we zijn blij dat we hier een maatje aan elkaar hebben om één van onze favoriete series samen te kijken!

Donderdag:
Ook vandaag hadden we natuurlijk weer een dagje stage. Er was niet echt iets boeiends vandaag op stage.
Er was namelijk geen buitendienst, casebespreking of een nieuwe cliënt op het werk. Daarom heb ik op kantoor aan mijn cases en aan school gewerkt.
Die avond hadden we weer een salsa les.
Het wordt echt steeds moeilijker want we leren er iedere les weer een draai bij. Je hebt hierdoor wel het idee dat je steeds beter wordt en dat is dan weer wel heel leuk.
Na de les moesten we onze tassen in gaan pakken voor de trip waar we op zouden gaan. We zouden de volgende dag namelijk naar Apiapaati gaan. Paati betekent eiland en dit eiland is van de familie Apia, vandaar de naam Apiapaati.
We gingen dan ook naar een eilandje in het binnenland van Suriname. Stanley was één van onze gidsen en het eiland is van zijn vader en zijn vrouwen en Stanleys 27 broertjes en zusjes. Het is echt privéterrein en je kunt er alleen maar komen met SU4you dus ik heb er heel veel zin in!

Vrijdag:
Vandaag was dan eindelijk de dag van Apiapaati aangebroken! De wekker ging al om 6 uur want we moesten om 7 uur klaar staan om te vertrekken. Omdat we echte Surinamers zijn geworden lukte dat niet en kwamen wij pas om kwart over 7 aan. Gelukkig zijn we in Suriname en zijn we uiteindelijk ook pas om half 9 vertrokken! We moesten eerst 3 uur rijden naar Atjoeni (ik heb echt geen idee hoe je het schrijft). We zaten in een busje met twee banken en je kon de voorste bank omdraaien waardoor we er een soort limo van gemaakt hadden. We hadden ook een dakraam waar we soms ons hoofd door mochten steken als we 80 km per uur reden.
De rit was dus eigenlijk heel gezellig en ik heb me ook geen seconde verveeld.
We hebben in Atjoeni gelunchd met heerlijke nasi en daarna was het tijd om de boot op te gaan. We moesten namelijk nu nog 5 uur met de boot! Omdat we in de grote droge tijd zitten was er heel laag water en moesten we vaak de boot uit om hem over stroomversnellingen te trekken. De omgeving is echt prachtig dus ook tijdens de bootreis heb ik me goed vermaakt.
Toen kwamen we dan eindelijk aan op Apiapaati! Het is een eilandje met daaromheen water en daaromheen weer jungle dus het is heel bijzonder om te zien. We zagen meteen de familie van Stanley en ook zijn kleinste zusje. Ze heet Vanessa en ze is echt het schattigste kindje wat ik ooit gezien heb. Ze ging meteen helpen met de boot uitladen en droeg alles op haar hoofdje naar boven. We hebben die avond lekker gegeten en onze hangmatten opgehangen. Ik heb nog wel de schrik van mijn leven gehad omdat er een wolfs spin in het toilet zat. Als je wil griezelen moet je wolfs spin opzoeken op google. Het zijn SNELLE monsters.
Ik heb deze keer heerlijk geslapen in mijn hangmat dus dat was heel fijn.

Zaterdag:
Vandaag hadden we onze eerste volle dag op Apiapaati. We begonnen met een jungletocht waarbij we de Ananasberg gingen beklimmen.
De jungletocht was heel mooi en op een gegeven moment kwamen we bij een soort offerplaatsje. De vrouwen mochten hier alleen aan de linkerkant langsgaan en de mannen aan de rechterkant. Daarna was het tijd om de berg te beklimmen. De berg heet de Ananasberg omdat er allemaal ananassen op groeien. We hebben ook een paar ananassen gegeten en het was echt heel lekker en vers. Na de jungletocht was het tijd voor waterpret! Er was namelijk een airhead meegenomen.
Dat is een groot en plat opblaas rondje! Deze hang je achter de boot en dan moet je heel hard gaan varen. Je begint er liggend op maar daarna moet je proberen om te zitten en te staan. Je kunt al raden dat het dan helemaal misgaat en we zijn er ook zeker afgevallen. Stiekem is het eraf vallen natuurlijk het leukste dus dit was helemaal niet erg. Deze dag is echt voorbij gevlogen en we moesten alweer terug.
Tijdens de jungletocht hebben we zelf cassave geoogst en deze hebben we ’s avonds opgegeten in een lekkere cassavesoep. We hebben de dag afgesloten met een mooi groot kampvuur dus dat was heel gezellig.

Dit verslag had helaas weer wat vertraging maar ik ga het vanaf nu weer proberen bij te houden! Dit kwam doordat Apiapaati al 4 dagen was waardoor ik meteen heel erg achterliep in mijn verslagen! Ook had ik mijn laptop niet meegenomen naar Apiapaati en er was daar ook geen wifi natuurlijk dus het heeft even geduurd! Maar hier was het weekverslag dan eindelijk.

Lobi

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Buitenlandstage

5 maanden stage lopen bij de Surinaamse Jeugdzorg!

Recente Reisverslagen:

07 Februari 2016

Terugreis en weer thuis!

28 Januari 2016

Week 21

12 Januari 2016

Week 20

10 Januari 2016

Week 19

09 Januari 2016

Week 18
Suzanne

Actief sinds 13 Aug. 2015
Verslag gelezen: 181
Totaal aantal bezoekers 13428

Voorgaande reizen:

09 Januari 2018 - 11 Juli 2018

Australië & Nieuw-Zeeland

23 Augustus 2015 - 17 Januari 2016

Buitenlandstage

Landen bezocht: