Week 7 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Suzanne Witjens - WaarBenJij.nu Week 7 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Suzanne Witjens - WaarBenJij.nu

Week 7

Door: Suzanne

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

14 Oktober 2015 | Suriname, Paramaribo

4 oktober 2015 t/m 10 oktober 2015

Fawaka!
Hier zijn weer mijn avonturen van week 7. Ik heb natuurlijk weer van alles meegemaakt en daar moet wel over geschreven worden haha! Ik hoop dat alles in Nederland ook zijn gangetje gaat! Ik mis iedereen in Nederland wel maar gelukkig heb ik het hier zo naar mijn zin dat ik nog helemaal geen heimwee heb gehad.

Zondag:
Vandaag waren we van plan om er een traditionele zondag van te maken door lekker niets te doen. Eerst hebben we uitgeslapen omdat we moe waren van zaterdag. Daarna was het tijd voor een rustig ontbijtje.
Overdag hebben we met alle huisgenoten bij het zwembad gezeten. Een lekker muziekje erbij en het lijkt net weer even vakantie. Stiekem is het natuurlijk ook gewoon een lange vakantie. Ik had ook een papaja gekocht en die deze dag opgegeten. De papaja’s hier zijn veel groter dan in Nederland dus je hebt er een hele maaltijd aan.
Voor het avondeten hebben we wat gehaald en toen was de dag eigenlijk alweer voorbij.
Zoals ik al eerder geschreven heb, vliegen de dagen hier zo voorbij.

Maandag:
Maandag was zoals gewoonlijk weer een stagedag! We hadden vandaag weer een buitendienst en dat vinden we altijd heel leuk. We zijn langs gegaan bij twee adresjes in Karins case maar helaas waren zij beide niet thuis. Verder zijn we nog langs een paar adresjes geweest en hebben we weer veel van Paramaribo gezien. De buitendienst duurde zo lang dat we helemaal niet meer op kantoor zijn geweest.
’s Avonds hadden we onze eerste salsa les. Dit was echt heel leuk. De salsaleraar is eigenlijk gewoon een cabaretier dus hij maakt de lessen ook leuk. We hebben vandaag vooral de basisstappen uitgelegd gekregen en veel geoefend. Ook hebben we een oefen-cd gekregen om thuis nog te oefenen. Onze lessen zijn nu op maandag en donderdag maar als je een keer een lesje mist, kun je deze inhalen op dinsdag of vrijdag.
We hebben ons ingeschreven voor een lessenreeks van een maand dus ik ben heel benieuwd hoe goed ik het ga leren in deze acht lessen. Ik heb mijn handen nu in ieder geval nog vol aan de basisstappen.

Dinsdag:
Ook deze dag was natuurlijk weer een stagedag. Ik werd ’s ochtends meteen benaderd door een medewerkster dat er was gebeld voor een nieuwe case. De vader in deze case zou vandaag langs komen en dan moest ik de intake bij hem afnemen. Ik heb lang op hem gewacht tot de casebespreking begon en ik daar naartoe moest. Na de casebespreking zat er een moeder met haar kind te wachten. Dit werd mijn nieuwe case omdat de andere case toch niet meer op kwam dagen.
Hier was ik best wel blij mee want ik was meteen een beetje zenuwachtig geworden voor mijn eerste case en had me er nu ook heel erg op ingesteld. Ook al was ik zenuwachtig, zou ik het toch wel heel jammer hebben gevonden als het niet was doorgegaan. Vooral omdat het lang kan duren voordat er weer een nieuwe case binnen zou komen en dan zou ik misschien nog weken moeten wachten. Nu heb ik echt mijn eigen case op stage en heb ik echt iets om aan te werken.
Vanaf nu heb ik ook zelf een case om in te brengen in de casebespreking dus dat is ook een stuk fijner. Het intake gesprek ging wel aardig al heb je achteraf altijd nog het gevoel dat je meer had moeten vragen. Ik heb in ieder geval mijn best gedaan en ik hoop dat er genoeg informatie is om er verder mee aan de slag te gaan.

Woensdag:
Vandaag was er weer een buitendienst op stage. Deze keer duurde hij weer zo lang dat we aan een heleboel adressen niet eens toekwamen. Omdat we nu met vijf stagiaires zijn, is de verdeling van wie waar mee mag kijken soms wel lastig. Je kunt in de meeste gevallen niet met twee medewerkers en vijf stagiaires ergens binnenstappen dus af en toe moeten we dan in het busje blijven zitten. Heel begrijpelijk natuurlijk maar het is soms wel zonde als we niks mogen zien en eigenlijk alleen maar meerijden. We hebben bij één case mee mogen kijken en dat was wel heel interessant.
We hadden gisteren veel te veel macaroni gemaakt dus daar hadden we vandaag ook weer meer dan genoeg aan om van te eten. Er is nog steeds over dus we hadden eigenlijk gewoon eten gemaakt voor de hele week haha.

Donderdag:
Het laatste stage dagje van de week was weer aangebroken. We dachten dat er vandaag weer een buitendienst was maar helaas was het vervoer niet gekomen waardoor we een kantoor dag hadden vandaag.
Hierdoor hebben we aan onze cases kunnen werken en hebben we ook aan school gewerkt. Het is fijn dat hier mogelijkheid voor is omdat we thuis eigenlijk niks aan school doen omdat er zo’n vakantiesfeer hangt.
Op donderdag moeten we tegenwoordig ook snel eten omdat we ’s avonds weer salsa les hebben.
We hebben al veel in paren moeten dansen vandaag. Dat is aan de ene kant heel leuk want dan ben je echt salsa aan het dansen.
Aan de andere kant is het ook best ongemakkelijk omdat je elkaar de hele tijd aan moet kijken. In een gesprek kijk je elkaar ook nooit continu aan en nu moet dat ineens wel. Maar hier zal ik vast wel aan wennen zodat het steeds wat minder ongemakkelijk wordt.
Vanaf volgende les gaan we beginnen met de draaien te oefenen. Daar ben ik heel benieuwd naar want dat lijkt me het moeilijkst.

Vrijdag:
Vandaag hebben we weer grote inkopen gedaan. We hebben dat deze keer met de taxi moeten doen omdat er de hele dag tropische regenbuien waren. De straten lopen hier helemaal onder met water en je rijdt eigenlijk door een rivier. Ik denk dat fietsen nu echt gevaarlijk zou zijn! Als er dan weer een kwartiertje zon is, zijn alle plassen alweer bijna weg. Het komt en gaat beide super snel dus dat is dan wel weer fijn. Het leek in ieder geval absoluut geen grote droge tijd waar we eigenlijk in zitten.
’s Middags hebben we ook niet in de tuin gezeten omdat het continu heel hard regende.
Daarna hadden we weer een feest met een party bus. De party bus was nog steeds heel leuk maar het was wel een stuk drukker dan de vorige keer! Dit zorgde ervoor dat je op de party bus niet echt meer kon bewegen en dus maar op één plek kon blijven staan. Dit was wel jammer want het is toch wel fijn om wat rond te kunnen lopen en wat meer mensen te kunnen spreken.
Toen we aankwamen op het feest kon dat gelukkig wel weer en het was echt een top feest!

Zaterdag:
Op zaterdag was er weer een nationale feestdag in Suriname (helaas viel deze op een zaterdag haha). Het was namelijk de dag van de Marrons vandaag waarbij ze de afschaffing van de slavernij vieren.
We zijn met een groepje van het huis naar de Palmentuin geweest om dit te vieren. Hier waren allemaal kraampjes waar je van alles kon kopen en de marrons waren in klederdracht. Ze voerde ook oude rituelen uit zoals hoe ze vroeger rijst kregen. Zo gingen ze stampen in een pot met een grote steen en bliezen ze de vliesjes eraf zodat er rijst overbleef. Ook waren er allemaal eettentjes en heb ik schaafijs gegeten. Dit kun je vergelijken met een soort slush puppy maar de smaken zijn hier lekkerder! Zo had ik voor ananassmaak gekozen en dat was heel erg lekker.
’s Avonds zijn we met het hele huis uit eten geweest want het was Marijns laatste avond! We zijn naar Souposo geweest en dat is ook een heel leuk tentje. Ik heb twee gerechten met Karin gedeeld omdat we een Surinaamse delicatesse wilden proberen, namelijk pindasoep. Dit hadden we gedeeld met een heerlijke varkenshaas. De pindasoep was ook echt heel lekker vond ik maar ik was wel blij dat we hem gedeeld hadden want het is echt heel machtig. Ik denk niet dat ik een hele kom op had gekregen.
We hebben Marijn ook nog een afscheidscadeautje gegeven namelijk twee kleine flesjes Borgoe (rum) en een grote foto die we hadden uitgeprint. We hadden die dezelfde dag in de Palmentuin nog gemaakt dus dat kwam heel goed uit.

Dit was weer alles wat ik in week 7 heb meegemaakt! Dit was een vrij rustig weekje maar dat is af en toe ook heel lekker! Door de warmte ben je veel sneller moe dan in Nederland dus het is niet gek dat Surinamers zo ‘lui’ zijn! Je moet hier gewoon vaak lekker chillen in je hangmat anders houd je het niet vol haha.

Lobi

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Buitenlandstage

5 maanden stage lopen bij de Surinaamse Jeugdzorg!

Recente Reisverslagen:

07 Februari 2016

Terugreis en weer thuis!

28 Januari 2016

Week 21

12 Januari 2016

Week 20

10 Januari 2016

Week 19

09 Januari 2016

Week 18
Suzanne

Actief sinds 13 Aug. 2015
Verslag gelezen: 245
Totaal aantal bezoekers 13431

Voorgaande reizen:

09 Januari 2018 - 11 Juli 2018

Australië & Nieuw-Zeeland

23 Augustus 2015 - 17 Januari 2016

Buitenlandstage

Landen bezocht: