Week 5 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Suzanne Witjens - WaarBenJij.nu Week 5 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Suzanne Witjens - WaarBenJij.nu

Week 5

Door: Suzanne

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

30 September 2015 | Suriname, Paramaribo

20 september 2015 t/m 26 september 2015

Fawaka!
Mijn weekverslagen hebben even wat vertraging opgelopen maar hier zijn ze dan eindelijk. De tijd gaat zo hard dat ik ineens anderhalve week achterliep met mijn reisverslagen! Zo zaten we woensdag al een maand in Suriname! Ik ga mijn weekverslagen nu weer proberen bij te houden.

Zondag:
Vandaag was het vervolg van Spring Break. Iedereen was doodmoe door het weinig slapen van het feest en het slecht slapen in de hangmat. Voor het ontbijt hing iedereen brak in het zwembad of op de bank.
Na het ontbijt was de finale aangebroken maar mijn team lag helaas al uit de competitie en we mochten dus niet meer meedoen. Het finale spel was wel indrukwekkend en leek een beetje op een Expeditie Robinson spel. Alle verschillende spellen van gisteren waren nu een beetje veranderd en onderdeel geworden van het grote spel. Met ieder onderdeel kon je nu een item verdienen waar uiteindelijk een toren mee gebouwd moest worden. Als je alle items had verzameld, moest je ermee naar de overkant zwemmen en daar de toren bouwen. Mieke stond wel met haar team in de finale (omdat zij de laatste ronde van ons hadden gewonnen… haha) maar helaas hebben zij de finale verloren.
Volgende week zaterdag is er een festival en het winnende team heeft een vip tafel voor op dat festival gewonnen dus dat is wel super leuk!
Na de lunch was het tijd om op te ruimen en wat maken zoveel mensen bij elkaar toch veel troep. De heenreis in de bus was één groot feest maar de terugreis was heel stil omdat iedereen bijna in slaap viel.
Spring Break was echt een topweekend en ik ben heel blij dat we mee zijn geweest!
’s Avonds hebben we nog even snel wat eten gehaald en daarna hebben we gedoucht en zijn we ons bed in geploft. Een bed slaapt echt heerlijk na de vreselijke nacht in onze hangmat.

Maandag:
Maandag was weer de start van een nieuwe stageweek! In Nederland hebben we al een kennismakingsdag gehad van Make a Move 2 om de laatste informatie te krijgen en om alvast andere stagiaires te ontmoeten. Zo hebben we daar een meisje ontmoet die in een studio achter ons huis zou gaan wonen en zij zou ook stage gaan lopen bij de Jeugdzorg. Vandaag was haar eerste dag dus dat was spannend voor haar. Gelukkig kon ze met ons meefietsen omdat we toch op hetzelfde adres wonen. Deze dag bestond dus voornamelijk uit uitleg en er zijn geen nieuwe cliënten gekomen.
De minister van Sociale Zaken kwam nog langs op het kantoor naast ons. Dit was natuurlijk hoog bezoek en we moesten dan ook allemaal blijven tot ze weer weg was omdat anders de kans bestond dat ze ook bij ons langs zou kunnen komen. Helaas is ze niet langs geweest anders had ik kunnen zeggen dat ik een Surinaamse minister had ontmoet.

Dinsdag:
Deze dag stond weer in het teken van stage. Vandaag hebben we onze eerste case toegewezen gekregen en daar zijn we heel blij mee. In het begin was het wel lastig want het intake gesprek was al bezig. Hierdoor wisten Karin en ik niet zo goed wat er al wel of niet gevraagd was en hebben we geloof ik veel dingen dubbel gevraagd. Aan het einde van het gesprek hadden we gelukkig een goed beeld van de case en konden we het rapport op gaan maken. We worden goed begeleid in deze case zodat we het nog niet meteen zelf uit moeten zoeken.
Oma was gekomen voor het intakegesprek maar eigenlijk moet dit met vader dus dat gesprek hebben we op maandag gepland. Ik ben heel benieuwd hoe dat gesprek zal gaan.
’s Avonds hebben we lekker eten gehaald en ik koos weer voor de saoto soep omdat ik het de vorige keer zo lekker vond.
Ook deze keer was het weer super lekker!

Woensdag:
Vandaag zijn we weer op buitendienst geweest met stage. We zijn op bezoek geweest bij de heftige case van vorige keer en dit was ook weer heel heftig. Alle huizen in die wijk zijn gekraakt of geoccupeerd. De geoccupeerde huizen zijn zelf gemaakt van hout of andere materialen en hier woonden de mensen van onze case in. De omstandigheden waren echt minimaal en van tevoren had ik dit eigenlijk niet verwacht in een land zoals Suriname. Maar in sommige opzichten is het toch een armer land dan ik eerst dacht.
Er zit nog weinig vooruitgang in de zaak maar toch is er al veel gebeurd. Er worden nu ook instanties ingeschakeld voor materiele hulp want dat is hier ook heel belangrijk.
’s Avonds zijn we bijna met alle studenten naar de karaoke bar geweest. Dit was heel grappig en iedereen heeft lekker vals gezongen.
Om 12 uur werd Lang zal ze leven opgezet omdat er twee mensen jarig waren waaronder Yvonne. Morgen zullen we haar verjaardag met zijn allen gaan vieren.

Donderdag:
Vandaag waren we vrij van stage omdat het een nationale feestdag was in Suriname. Het was namelijk offerfeest en eigenlijk zou dit op woensdag zijn maar de stand van de maan was niet goed op woensdag.
We stonden wat vroeger op om het hele huis voor Yvonne te versieren. Ook hebben we haar een ontbijtje op bed gebracht en zijn we met een taart zingend naar boven gekomen.
We hebben overdag lekker gechilld en genoten van onze vrije dag.
’s Avonds zijn we met een groep uit eten geweest bij de Waag. Dit is een chic restaurant en voor Surinaamse begrippen ook erg duur.
Omgerekend naar euro’s waren het eigenlijk Nederlandse prijzen om uit eten te gaan. Het eten is het geld meer dan waard en ik heb met een groepje allemaal verschillende tapas gedeeld. Het is een heel mooi restaurant om met een bijzondere gelegenheid zoals een verjaardag te gaan eten.
Daarna zijn we nog met een groepje naar ’t Vat gegaan om cocktails te drinken. Ik hoop en denk dat Yvonne wel een hele leuke verjaardag heeft gehad want ik vond het in ieder geval een hele geslaagde dag.

Vrijdag:
Deze vrijdag hebben we weer lekker niet zoveel gedaan. De dag bestond eigenlijk weer lekker uit slapen, eten, zwemmen en chillen. Mijn hangmat is tot nu toe echt nog mijn beste aankoop hier geweest.
’s Avonds hebben we weer Expeditie Robinson gekeken en een chill avondje gehouden.

Zaterdag:
Vandaag zijn we wat vroeger opgestaan want we moesten om 10 uur bij ’t Vat staan. Hier werden we opgehaald voor onze quad tour van vandaag.
We moesten eerst best lang rijden met een busje want waar we quad gingen rijden was vlakbij het vliegveld. Daarna was het eerst tijd om proefritjes op de quad te rijden om de quad te leren kennen. Ik vond het in het begin best wel eng maar je mocht eigenlijk maar twee proefrondjes rijden en daarna was het tijd om te gaan. Ik heb hierdoor het eerste half uur bij een gids op de quad gezeten en eigenlijk nog privéles gehad. Hierna vond ik het niet meer eng en genoot ik er ook veel meer van. We reden door de Savanna (een vlakte met af en toe diep zand) en de jungle. Dit was echt heel gaaf. In de jungle lagen soms grote modderplassen waar we super vies van zijn geworden. We zijn ook een paar keer vast komen te zitten en dan moest iedereen helpen de quad weer uit de modder te duwen. Ook gingen we nog een klein stukje door ondiep water en daar zagen we een slang uit kruipen. Een jongen die we hier kennen heeft een go pro camera en we hadden gevraagd of we die mochten lenen.
Deze camera kun je op een stick zetten en dan kun je er hele leuke actie foto’s en filmpjes mee maken! De meeste filmpjes zijn gelukt en ze zijn echt gaaf geworden. We hebben ook nog een tussenstop gemaakt bij de Colakreek om te zwemmen. Dit is zwart/rood water, vandaar de naam Colakreek, maar het is wel heel schoon en je kunt er dus gewoon in zwemmen.
Tussendoor kregen we de hele tijd flesjes water en snacks want we hebben in totaal 5 uur quad gereden. Dat lijkt heel lang maar het gaat echt zo voorbij. Het was wel fijn dat wij samen op één quad zaten zodat je de hele tijd kunt afwisselen. Je moet gas geven met je duim en dat gaat op een gegeven moment helemaal verkrampen. Als ik alleen op een quad had gezeten, had ik het denk ik niet volgehouden.
We gingen daarna nog naar een restaurant terwijl we helemaal onder het vuil zaten. Het was goed dat we oude kleren hadden aangedaan want het wordt zo vies dat je het er ook bijna niet meer uit krijgt.
In het restaurant kregen we een heerlijke rijsttafel en ik heb alles geproefd en alles was ook lekker. Hierna werden we weer naar huis gebracht en we waren helemaal kapot. Door de verbouwing was het water bijna op en moesten we douchen onder een heel klein straaltje. Het is me uiteindelijk gelukt om toch nog schoon te worden. We zijn daarna ons bed in geploft om de volgende dag met spierpijn wakker te worden.

Deze week is weer voorbij gevlogen waardoor ik helemaal geen tijd heb gehad om te schrijven! Ik zal zo ook de foto’s van de afgelopen twee weken proberen te uploaden! Tot mijn volgende reisverslag!

Lobi

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Buitenlandstage

5 maanden stage lopen bij de Surinaamse Jeugdzorg!

Recente Reisverslagen:

07 Februari 2016

Terugreis en weer thuis!

28 Januari 2016

Week 21

12 Januari 2016

Week 20

10 Januari 2016

Week 19

09 Januari 2016

Week 18
Suzanne

Actief sinds 13 Aug. 2015
Verslag gelezen: 189
Totaal aantal bezoekers 13429

Voorgaande reizen:

09 Januari 2018 - 11 Juli 2018

Australië & Nieuw-Zeeland

23 Augustus 2015 - 17 Januari 2016

Buitenlandstage

Landen bezocht: