Week 3 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Suzanne Witjens - WaarBenJij.nu Week 3 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Suzanne Witjens - WaarBenJij.nu

Week 3

Door: Suzanne

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

14 September 2015 | Suriname, Paramaribo

6 september 2015 t/m 12 september 2015

Fawaka!
Hier is mijn derde weekverslag alweer. Ik zal jullie weer op de hoogte houden van stage en alle andere leuke dingen die we weer gedaan hebben! De tijd vliegt echt voorbij hier in Suriname. Gelukkig hebben we nog veel tijd om er van te genieten.

Zondag:
Vandaag zijn we met een hele groep studenten wat vroeger opgestaan voor een zondag om naar de kerk te gaan. We wilden eigenlijk een mis meemaken met een gospelkoor want dat leek ons ontzettend gaaf. Helaas zaten we in de verkeerde kerk en was hier helemaal geen gospelkoor! Toch was het heel leuk om te zien hoe zo’n Surinaamse mis ging en wat de overeenkomsten en verschillen tussen Nederland en Suriname waren.
Daarna zijn we naar de markt geweest. We kwamen bij een fruittentje en ze hadden allemaal zulk heerlijk tropisch fruit dat we veel te veel hebben gekocht!
We hebben nu (ik hoop dat ik alles goed schrijf) Bakoves, Manja, Markoesa en Ramboetan gekocht. Dat zijn kleine zoete banaantjes, mango, passievrucht en een soort van lychee. Ik kan niet wachten om alles op te eten!
Verder hebben we weer lekker van onze tuin genoten.

Maandag:
Vandaag begon onze meeloopweek op stage! Het werd ook onze eerste volle week stage van vier dagen dus we waren heel benieuwd. We zijn vandaag op twee huisbezoeken geweest wat erg interessant was. Ook kregen we, omdat we nu echt meelopen en niet meer alleen observeren, voor het eerst een taak. Ik mocht ook vragen stellen aan de cliënt en echt meedoen in het gesprek dus dit was een hele fijne verandering. Je wordt echt een beetje in het diepe gegooid maar zo leer je altijd wel het meest.
’s Middags hebben we weer gesport en deze keer hebben we BBB gedaan. Dat staat voor billen, buik, benen en het was weer echt heel zwaar. Het was vandaag ontzettend warm en in de sportschool is geen airco dus je gaat eigenlijk helemaal kapot. Je bent wel trots op jezelf na zo’n workout dus we gaan het waarschijnlijk vaker doen. Zo kunnen we misschien ook voorkomen dat we tonnetje rond terugkomen van al het lekkere Surinaamse eten.

Dinsdag:
Op dinsdag hadden we weer onze stage. Karin en ik hebben vandaag de andere stagiaires, die al langer dan wij stage lopen bij bureau Jeugdzorg, ontmoet. Hierdoor hebben wij een duidelijker beeld gekregen van wat wij als stagiaires kunnen doen. Dit is voornamelijk nazorg. Hierbij werk je echt met de kinderen nadat ze een Jeugdzorg traject hebben doorlopen.
Vanaf volgende week gaan wij ook onze eigen cases krijgen en dan gaat alles eigenlijk pas echt beginnen. De stagedagen zijn nog steeds heel fijn omdat we altijd vroeg klaar zijn.
Er kwamen vandaag helaas geen cliënten dus we hebben geen gesprekken meer bij kunnen wonen.
De rest van de dag hebben we weer lekker gechilld!

Woensdag:
Deze dag hadden we natuurlijk weer gewoon stage. Eén van de maatschappelijk werksters is vanaf vandaag op vakantie maar een andere is vanaf vandaag juist weer terug van vakantie. Zo hebben we weer kennis kunnen maken met een andere maatschappelijk werkster en zij was heel aardig. Er waren vandaag helaas geen buitendiensten of bezoeken van cliënten. Hierdoor hebben we wel veel aan school kunnen werken dus dit was dan ook wel weer fijn.
Voor het avondeten hebben we weer lekker met een grote groep roti gehaald. Het was super lekker. Vandaag was ook wel weer een rustige maar toch een leuke dag.

Donderdag:
Vandaag moesten we ’s ochtends en ’s middags weer stage lopen. We zijn vandaag weer op een interessant huisbezoek geweest. De Surinaamse straten zijn heel verschillend en in één straat kunnen een villa en een krotje naast elkaar staan. Dat is heel apart om te zien.
We kregen vandaag ook onze eerste nazorg case. Daar gaan we vanaf volgende week mee aan de slag. Dan mogen we één keer per week op bezoek komen in hun kindertehuis en verschillende doelen voor ze opstellen en daar met ze aan werken.
’s Avonds zijn we weer met een groep uit eten geweest! We wilde eigenlijk naar Sarina’s maar dat bleek dicht te zijn omdat ze met vakantie zijn. In Suriname hebben ze op dit moment eigenlijk nog een soort van zomervakantie en pas vanaf oktober hoeven de kinderen weer naar school.
We zijn toen maar weer naar Zus & Zo gegaan omdat het eten daar zo lekker was. Deze keer had ik de kipsaté met aardappeltjes en het vlees had ik gedeeld met Karins varkenshaas.

Vrijdag:
Deze dag zijn we iets vroeger opgestaan om boodschappen te doen voor de hitte. We hebben nog steeds niet echt een handige manier van boodschappen doen want we gaan op de fiets maar dan moeten we honderd tassen in onze rugzakken proppen. Lekker wat Nederlandse gewoontes hier in Suriname! Verder hebben we lekker in onze hangmatten gehangen.
’s Avonds zijn we met zijn allen naar Bar Zuid gegaan. Dit is één van de weinige plekken in Suriname waar je pizza kan eten dus daar hebben we dan ook gebruik van gemaakt.
Hierna hebben we nog wat gedronken bij de Waterkant voordat we naar café Fat-S gingen. We hebben de avond afgesloten in Touché dus het is lekker laat geworden op vrijdag.

Zaterdag:
Vandaag hebben we niet zoveel gedaan omdat we best wel moe waren.
In Suriname zie je op straat veel mannen lopen met kooitjes met een vogeltje daarin. Wij dachten dat ze die gewoon net gekocht hadden maar ze nemen ze echt mee van thuis omdat ze er zo trots op zijn. Er zijn hier ook vogelzang wedstrijden en zo lopen ze eigenlijk met hun vogels te pronken. Dit vond ik wel een grappig verschijnsel omdat ik dit van tevoren absoluut niet wist.
In de avond hebben we even simpel gekookt en zijn we Expeditie Robinson weer terug gaan kijken! We zijn deze dag ook wat vroeger gaan slapen voor een zaterdagavond.

Kortom hebben we weer een leuke week gehad en ik heb zo het gevoel dat dit de hele periode hier zo zal blijven! Ik zal weer proberen de foto’s erbij te voegen maar dat gaat nog niet zo vlekkeloos. Af en toe laadt hij sommige foto’s gewoon niet en ik weet niet precies waar dat aan ligt, maar ik doe mijn best!

Lobi

• 15 September 2015 - 16:02

Annelies:

hoi Suus,
    nou, dat is nog eens een leuke manier van stage lopen !! echt zo'n vakantiegevoel erbij.
    ik krijg er echt zin in om te komen daar. jij hebt natuurlijk tegen die tijd volop tips voor ons om te doen..
    wij schijnen ook vlak bij jou te zitten toch ? ken je die straat waar wij dan zitten, de Lotjesstraat ?
    moet je maar eens laten horen als je zin hebt. hier begint de herfst al een beetje zijn intrede te doen.
    maar ik klaag niet, tot nu toe washetniet verkeerd ! tegen de tijd dat het echt koud wordt zitten wij in de tropen.
    geniet maar lekker van je verblijf en je stage. en ik blijf je volgen !!! groetjes René en Annelies

je had al gehoord hè van onze jonge poesjes toch ! xx

• 16 September 2015 - 09:58

Papa:

Fantastisch wat je allemaal meemaakt!

• 17 September 2015 - 22:23

Maryvonne:

Klinkt allemaal goed! Ben benieuwd naar de foto's.
    Geniet ervan, gaat allemaal sneller dan je denkt! X