Week 1 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Suzanne Witjens - WaarBenJij.nu Week 1 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Suzanne Witjens - WaarBenJij.nu

Week 1

Door: Suzanne

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

30 Augustus 2015 | Suriname, Paramaribo

23 augustus 2015 t/m 29 augustus 2015

Fawaka! (Hoe gaat het?)
Ik zal een stukje schrijven over mijn eerste weekje ‘vakantie’. We hebben al best veel leuke dingen gedaan en dat wil ik graag met jullie delen!

Zondag:
Vandaag was de dag van mijn vertrek. De vlucht was dus helemaal goed verlopen zoals ik al in mijn vorige blogpost heb beschreven.

Maandag:
Vandaag was onze eerste echte dag in Suriname en kregen we een citytour van de organisatie waar we alles mee geregeld hebben. Dit was heel fijn want hierdoor konden we Paramaribo een beetje leren kennen. Ook hebben we vandaag voor het eerst al heel goed Surinaams gekookt, namelijk rijst met kip en kousenband (een soort Surinaamse boontjes).
Helaas hebben we die dag ook kennis gemaakt met de minder leuke inwoners van Suriname namelijk gi-gan-tische kakkerlakken! Na wat gegil en op stoelen staan, heeft onze enige mannelijke huisgenoot ons gelukkig gered door hem naar buiten te gooien.
Ik vind het nog steeds heel leuk en bizar om in zo’n ver en tropisch land te zijn maar toch overal Nederlands te zien en te horen. Dat geeft toch een vertrouwd gevoel.

Dinsdag:
Op dinsdag hebben we onze eerste fietstocht door Paramaribo ook weer overleefd. Het is best spannend om hier te fietsen omdat ze hier links rijden en er eigenlijk geen echte verkeersregels zijn. De regels zijn er natuurlijk wel maar niemand houdt zich eraan. Als je ergens wilt oversteken moet je eigenlijk gewoon brutaal zijn want anders kom je nooit over. Toch heb ik wel het idee dat alle auto’s goed op je letten en was het wat minder eng dan ik had verwacht.
We hebben geluncht bij een heel leuk tentje en daar merk je weer gelijk de gastvrijheid en openheid van Surinamers. We gaan er ook zeker nog een keertje heen!
’s Avonds zijn we uit eten gegaan met alle huisgenootjes. Hier heb ik mijn eerste Surinaamse bami op met vis en het was heel erg lekker. Ik kan helaas nog niet wennen aan de grote porties hier en moet dan ook mijn eten weer in een doggybag mee naar huis nemen.
Daarna zijn we nog wat gaan drinken aan de waterkant. Je koopt dan wat drinken aan de kleine stalletjes die daar staan en gaat daarna met zijn allen ergens zitten en kletsen. Dit was echt een super leuke dag! ☺

Woensdag:
Deze dag hebben we eigenlijk niet zo veel gedaan en hebben we vooral gebruik gemaakt van onze heerlijke achtertuin met zwembad en hangmattenkamp. Dit was natuurlijk ook helemaal geen straf!

Donderdag:
Dit was de leukste dag tot nu toe want we hebben onze eerste trip gedaan vandaag!
’s Ochtends moesten we eerst ons visum in orde maken. Het hele visum is zo’n gedoe geweest dus ik ben heel blij dat we ons daar nu even niet meer druk over hoeven te maken.
’s Middags en ’s avonds was het tijd voor onze dolfijnen en kaaimannen tour! We gingen eerst met een boot een stuk over de Suriname rivier varen en ik hoopte dat we met geluk misschien één dolfijn zouden zien. Ik wil al zo lang dolfijnen in het wild zien en had niet verwacht dat die droom vandaag al in vervulling zou gaan want we hebben echt veel dolfijnen gezien! Het was moeilijk om er goede foto’s van te maken omdat ze net weer onder water gaan als jij je fototoestel hebt gepakt, dus dit kan ik helaas niet heel mooi met jullie delen. Maar ik heb ze écht gezien!
Daarna kwamen we in een klein dorpje aan en kregen we heerlijk te eten, bami met kip. (Je eet hier echt bijna iedere dag kip.)
We zaten echt aan het water en hebben een prachtige zonsondergang gezien. Dit gaat echt zoveel sneller dan in Nederland en hier waren ook bijna geen foto’s van te maken omdat je de zon echt voor je ogen in het water zag zakken.
Toen was het tijd voor het meest avontuurlijke gedeelte van de tour namelijk het vangen van kaaimannen!
We werden in hele kleine bootjes het moeras in gevaren en meteen aangevallen door de muggen. Het was echt alsof de muggen al jaren uitgehongerd waren en wij de eerste mensen waren die ze zagen maar je moet wat voor kaaimannen over hebben!
Uiteindelijk vonden we een kaaiman en heeft onze bootbestuurder hem gevangen! We staan er ook allemaal mee op de foto dus die zal ik nog zeker proberen up te loaden. Dat gaat met deze Wi-Fi helaas nog niet zo goed.
Op de terugweg heeft een taxichauffeur ons nog even fijntjes uitgelegd hoe monogamie werkt in Suriname, dit bestaat hier eigenlijk gewoon niet. Het was heel grappig om te horen hoe open hij hier over was en hoe iemand hier zo anders naar kan kijken dan jij. Dit was zeker een goed gesprek om de Surinaamse cultuur beter te leren kennen!

Vrijdag:
Vandaag hebben Karin en ik kennis gemaakt op onze stage en dat ging er toch wel heel anders aan toe dan in Nederland. We zijn er denk ik nog geen vijf minuutjes geweest en we kregen vooral te horen dat we dinsdag alles te horen zouden krijgen. We zijn dus heel benieuwd naar onze eerste stagedag!
’s Avonds zijn we weer met een hele groep uit eten geweest en zijn we daarna nog wat gaan drinken bij ’t Vat. Dit is een heel groot café waar boven ook salsa kan worden gedanst.
We willen dit nog heel graag een keertje leren en gaan zeker op zoek naar een salsaleraar!

Zaterdag:
Deze dag hebben we even proef gefietst naar onze stages zodat we voor dinsdag goed weten hoe we moeten fietsen. We beginnen Paramaribo steeds een beetje beter te leren kennen maar we moeten nog steeds vaak old school een kaart erbij pakken.
In de avond werd er vanuit onze organisatie een barbecue georganiseerd in onze achtertuin en dit was echt heel gezellig! Ik denk dat alle stagiaires er waren dus we waren met een groep van ongeveer dertig man. De barbecue veranderde langzaam in een huisfeest en op een gegeven moment verplaatste het feest zich naar Touché, een discotheek in Paramaribo. Ik vond het heel leuk om het uitgaansleven in Suriname te leren kennen en het is super leuk dat we met zo’n grote groep zijn. Nog niet eens iedereen is er en waarschijnlijk gaat de groep nog uitgroeien tot vijftig studenten. De donderdagavond schijnt nog de leukste avond te zijn om uit te gaan dus ik kan niet wachten om dat mee te maken!

Kortom was het dus een hele leuke eerste week en ik denk dat iedere week zo top gaat zijn! Ik ben heel benieuwd naar mijn stage en ik zal volgende week weer een stukje proberen te schrijven!

Lobi (Liefde)

  • 31 Augustus 2015 - 11:31

    Papa:

    Wat een mooie 1-ste week!!
    Geniet er van.

  • 31 Augustus 2015 - 22:44

    Annelies:

    hoi Suus,
    zo daar zit ze dan in de tropen !! je doet al aardig voorbereidend werk voor ons...
    en het feestgehalte is hoog zo te horen. Misschien krijgt dat wel de overhand !
    wat maakt het ook uit. En heb je al gehoord dat poes Quinze gejongd heeft ? 3 kleine schattige kindjes en Quinze is een top moeder. nou ik blijf je volgen

    xxx Annelies

  • 05 September 2015 - 19:33

    Jeanette:

    Wat fantastisch allemaal! Gezellig ook met zovelen daar. Erg leuk om je belevenissen te lezen. Ik kijk uit naar je volgende verslag.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Buitenlandstage

5 maanden stage lopen bij de Surinaamse Jeugdzorg!

Recente Reisverslagen:

07 Februari 2016

Terugreis en weer thuis!

28 Januari 2016

Week 21

12 Januari 2016

Week 20

10 Januari 2016

Week 19

09 Januari 2016

Week 18
Suzanne

Actief sinds 13 Aug. 2015
Verslag gelezen: 337
Totaal aantal bezoekers 13412

Voorgaande reizen:

09 Januari 2018 - 11 Juli 2018

Australië & Nieuw-Zeeland

23 Augustus 2015 - 17 Januari 2016

Buitenlandstage

Landen bezocht: